Nog geen stemmen

Artiest: Airbourne

Album: Breakin' Outta Hell

Genre: Hard rock

Label: Spinefarm Records

Score: 83/100

'Runnin' Wild' in 2007, 'No Guts, No Glory' in 2010, 'Black Dog Barking' in 2013, het zou een quizvraag kunnen zijn, “wanneer komt het nieuwe Airbourne album uit?” Juist ja, om de drie jaar - 2016 dus, et voilà klokslag 3 jaar later zijn ze hier met 'Breakin' Outta Hell'. Weinig bands kunnen zeggen dat ze in hun 13-jarig bestaan nog nooit van line-up zijn veranderd, Airbourne dus wel, om maar te zeggen dat deze jongens goed op elkaar zijn ingespeeld.

De broertjes O'Keeffe trokken de deur van Roadrunner Records achter zich dicht en tekenden bij Spinefarm Records, om aldaar hun muzikale veroveringstocht op de rest van de wereld verder te zetten.  Het eerste nummer van het nieuwe album werd enige tijd geleden al op de wereld losgelaten. Het is tevens de titeltrack van het album.

Het begin van het tweede Rivalry doet verdacht veel denken aan Cochise van Audioslave om daarna wel een heel andere weg op te gaan.  Leuk nummer dat live zeker goed tot zijn recht gaat komen, want laten we eerlijk zijn, Airbourne is gewoon zo’n band die je live moet gezien hebben. Geloof me: entertainment van de bovenste plank. O’Keeffe’s teksten zullen nooit diepgaand zijn, hij zingt zoals hij is, recht voor de raap. Hij zingt over de zaken die hij kent, de “rock & roll way of life”, drinken, vrouwen, rockmuziek maken en spelen! Stoort dit? Voor de meerwaardezoeker ongetwijfeld, maar voor zij die houden van rechttoe rechtaan” feelgood rock” muziek, is dit een kolfje naar hun hand. Ook nog dit, de laatste track op het album is trouwens volgens O’Keeffe een tribute aan Lemmy Kilmister (en alle andere overleden rockgrootheden), met wie de band toch een speciale connectie had.

Airbourne wijkt geen millimeter af van hun gekende succesformule en dat is ook nergens voor nodig. Het werk dat resulteert in steevast puike rockplaatjes die waarschijnlijk nooit de prijs “meest memorabele album van het jaar”, in de wacht gaan slapen (daarvoor zijn ze net iets te weinig verrassend) maar deze Australiërs hebben wederom wel een lekkere plaat afgeleverd, die voorbij is voor je het goed en wel beseft.

1. Breakin' Outta Hell
  2. Rivalry
  3. Get Back Up