Devin Townsend - Empath

8

Artiest: Devin Townsend

Album: Empath

Genre: Alternative Metal

Label: Inside Out Music

Al 25 jaar gaat dit Canadees muzikaal genie onverstoord zijn eigenwijs gangetje. Na verschillende projecten die zijn naam droegen (Devin Townsend Project, Devin Townsend Band maar ook Casualties Of Cool en Strapping Young Lad) besloot Devin zijn DTP in de ijskast te plaatsen en onder zijn eigen naam door te gaan. Wat resulteert in het nieuwe album Empath. Een album met invloeden van allereerst het progressieve maar ook country, new age, ambient, noise en zelfs tot het theatrale toe.

Castaway is een intro die ons doet wegdromen naar verre stranden en vloeit mooi over in Genesis, waar we onmiddellijk de, voor sommige chaotische, Devin Townsend touch ontdekken die we ons nog herinneren van Transcendence uit 2016. Zoals steeds maakt Devin veel gebruik van gastmuzikanten en -vocalisten. Dit album is dat geen uitzondering, zo wordt er doorheen deze plaat intens veel gebruik van het Elektra Women’s Choir. Spirits Will Collide start zelfs met het koor om dan rustig door te kabbelen. Wat eigenlijk ook het verhaal is van Evermore, zelfde opbouw en verhaal.

Once upon a time... Sprite start als een Grimm sprookje, een New Age equivalent. Gesproken tekst die rustig doorheen het nummer dwaalt en dromerige muziek. Komen we aan bij Hear Me. Goede vriendin en zowat vaste waarde Anneke Van Giersbergen is terug van de partij, bijgestaan door Chad Kroeger van Nickelback. Dit nummer is van een heel ander kaliber. Een duik in deathmetal en thrash zonder het progressieve uit het oog te verliezen. Met Why? duiken we het theatrale in, en is de titel goed gekozen, inderdaad waarom staat dit op de plaat.

Met het kraaien van de haan start Borderlands en met zijn 11 minuten een sing along song die smeekt om er een kortfilm bij te monteren. Zou ook wel passen in The Sound Of Music (de rockversie dan). Requiem is een stukje koormuziek en de overgang naar Singularity. Een 23:32 minuten durend nummer waar eigenlijk alles de revue passeert dat deze plaat te bieden heeft. Dit nummer is dan ook opgedeelt in 6 stukken, nl. Adrift, I Am I, There Be Monsters, Curious Gods, Silicon Scientists en Here Comes The Sun! In die zes delen komt alles nog eens langs zoals het koor, Anneke en de mannelijke gastzangers, evenals de verschillende muziekstijlen. Opmerkelijke gastmuzikant op dit nummer is Steve Vai (ooit nog gastmuzikant bij Alice Cooper en Motörhead).

Devin Townsend wou meer vrijheid en dat heeft hij met dit album zeker bewezen. Vrijheid in de ruimste zin van het woord. Wie puur voor de metal hier wil naar luisteren is eraan voor de moeite. Toch wel de extreemste van deze artiest die graag op crocs rondloopt. Benieuwd waar dit in de toekomst heen gaat.

1. Castaway
  2. Genesis
  3. Spirits Will Collide