Review 3TEETH - Metawar

8.5

Artiest: 3TEETH

Album: Metawar

Genre: Industrial Metal

Industrial metal die klinkt als een Engelstalige versie van Rammstein vermengd met de druisende en logge beats van KMFDM. Dat is 3TEETH, een band uit Los Angeles en ontstaan is op een wekelijkse party, LIL DEATH, die georganiseerd werd door frontman Alexis Mincolla. Tussen de opstart in 2013 en nu is er al heel wat gebeurd. Na hun titelloze debuutplaat in 2014 en <shutdown.exe> in 2017, is er nu Metawar. Voornamelijk hun tweede album <shutdown.exe> zorgde voor een enorme boost van hun carrière. VS en Europese tournees met bands als Tool en Primus en voorprogramma van bands als Rammstein, Him en Danzig staan mooi op uw curriculum vitae.

Hyperstition is een mooie opener van dit nieuwe album en bouwt de sfeer op naar het echte werk op Metawar. Waarna Affluenza er mooi bij aansluit. Een combinatie van Industrial en rock, Marilyn Manson die zingt bij NIN, Rob Zombie met een vleugje Korn en Static-X. Dat allemaal beschrijft deze track perfect en kan evengoed ook gezegd worden van Exxxit en American Landfill.

President X, Borness, Alter en The Fall zijn de 'rustigere' nummers op dit album. Evenals Time Slave, een mid-tempo nummer die in je hoofd kruipt en meezingbaar is na één minuut. Eindigen doet Metawar met een cover van de megahit Pumped Up Kicks van de eveneens uit LA afkomstige Indie pop band Foster The People. Een niet zo voor de hand liggende keuze maar wel prachtig gebracht door 3TEETH.

3TEETH heeft met Metawar terug een schot in de roos. De samensmelting van Industrial uit de jaren ’80 en ’90 en de eigen moderne visie van Alexis Mincolla. Gecombineerd met invloeden van Skinny Pup, Frontline Assembly, Rob Zombie, Nine Inch Nails en Marilyn Manson achtige vocalen. Alexis klinkt heel boos op dit album en het feit dat de groepsnaam met hoofdletters staat geschreven, benadrukt die boosheid nog meer. Maar dat neemt niets weg van de kwaliteit van de band die met Metawar terug een puik staaltje aflevert. Liefhebbers van Marilyn Manson en Rob Zombie, hou deze band in de gaten.

1. HYPERSTITION
  2. AFFLUENZA
  3. EXXXIT