Review Adrenaline Mob - We the People

7.5

Artiest: Adrenaline Mob

Album: We The People

Genre: Heavy Metal

De heavy metal band Adrenaline Mob werd medio 2011 opgericht door Mike Orlando, Russel Allen en Mike Portnoy. Deze laatste hield het na één album al voor gezien. Het lijkt wel alsof er een vloek rust op de drummers van dienst bij Adrenaline Mob. Tijdens de tournee met Drowning Pool overleed A.J. Pero aan een hartaanval en moest men op zoek naar een nieuwe drummer, die werd gevonden met Jordan Cannata. Eveneens Bassist David Zablidowsky (Trans-Siberian Orchestra) voegde zich ondertussen bij Adrenaline Mob. We The People is ondertussen de derde plaat van deze pure heavy metal band. Vanaf die eerste noten weet je al waar u zich kan aan verwachten, pure groovy heavy metal met alles erop en eraan.

Vanaf opener King of the Ring voelen we al een adrenalinestoot ontstaan, gerugsteund door die typische ijzersterke riffs die vaak langgerekt zijn en steeds recht doorheen je hart gaan. De percussie is gedreven en voelt aan alsof kanonskogels op je hersenpan worden afgeschoten. Bovendien zijn we onder de indruk van de schreeuwerige vocalen, die mogen gezien worden als de ultieme kers op de taart. Niets nieuws onder de zon? Nee, vernieuwend is deze nieuwe plaat zeker en vast niet maar technisch hoogstaand en aanzetten tot telkens opnieuw stevig headbangen, dat dan weer wel.

En toch is het niet zo dat alles diezelfde lijn uitgaat op We The People. Vaak merken we tempowisselingen en er zitten ook heel mooie ballads tussen. Bovendien klinkt Adrenaline Mob opvallend agressiever en rauwer dan we van hen gewoon zijn. Als een razende wervelstorm, snoeihard uithalen maar ook plaats maken voor emotionele rustpunten. Dat is de grote sterkte van deze nieuwe plaat. Daardoor blijf je ook geboeid zitten luisteren, hoewel stilzitten onmogelijk is bij het beluisteren van deze plaat. Met de vuist in de lucht de teksten meebrullen, en stevig headbangen, dat is er wel weer bij. Adrenaline Mob legt de lat van begin tot einde heel hoog, en laat geen spaander geheel van de omgeving.

De typische ingrediënten van pure heavy metal worden op een enorm hoogstaande wijze naar voor gebracht, waardoor elk haartje op onze armen omhoog komt te staan. De doorsnee heavy metal fan zal lekker smullen van de hoogstaande riffs, drumsalvo's die door merg en been gaan en de bijzondere vocale aankleding op songs als What You'r Made of, Rais' Em Up, Ignorance & Greed en ander veel moois op deze prachtschijf. Nieuwe zieltjes worden hiermee wellicht niet gewonnen. Ook brengt Adrenaline Mob niets nieuws onder de wind, het is allemaal wel al eens voorgedaan. Echter brengen ze een potje heavy metal van een zodanig hoog niveau, dat de grootste zuurpruim gewoon overslag zou moeten gaan bij de hemelse riffs die deze heren naar voor brengen. Zonder meer is We The People zo een plaatje waar de doorsnee fan van het genre zal van smullen, daar zijn we zeker van.

1. King Of The Ring
  2. We The People
  3. The Killer’s Inside