Review Alter Bridge - The Last Hero

Nog geen stemmen

Artiest: Alter Bridge

Album: The Last Hero

Genre: Alternative rock

Label: Napalm Records

Score: 86/100

Het vijfde album van Alter Bridge kwam ter wereld te midden van het tumult rond de presidentsverkiezingen in Amerika. ‘The Last Hero’ is niet direct politiek geïnspireerd maar reflecteert wel het gevoel van teleurstelling en verwarring dat heerst.

De plaat opent met Show me a Leader een niet te misverstane smeekbede om richting en orde in de chaos. Ook op muzikaal vlak is dit een ideale opener door zijn zachte opbouw naar een indrukwekkende solo die de luisteraar direct weet te boeien. Dit nummer is ongetwijfeld nog even door menig hoofd blijven rondspoken. Een ander pareltje is The Other Side. Hier kunnen we genieten van donkere bijna smachtende vocals die een extra dimensie geven aan de lyrics. Vervolgens worden we getrakteerd op een ballad. Natuurlijk is My Champion geen zeemzoet gedoe; de band heeft hier voor een welkome adempauze gezorgd met een optimistische boodschap. De volgende nummers brengen niet veel nieuws.

Losing Patience daarentegen is een zwaarder nummer dat muzikaal zeer goed in elkaar zit; een iets lichter catchy refrein en donkere strofes. Opnieuw is de emotie in de tekst zeer goed instrumentaal vertaald. Hierop volgt wat rust in de vorm van The side of Fate. De melodie is hier van een zeldzame schoonheid binnen het genre. Wat dit zo bijzonder maakt is de rustige, zeer melodische vocals die in contrast staan met de zwaardere baslijn en dreunende drums. Halverwege komt een rustpunt waarvan het haar in mijn nek de eerste keer recht stond. Ergens klinkt dit nummer bekend omwille van zijn vele klassieke elementen en toch is het verrassend omdat ze net iets anders gecombineerd zijn.

In Crows on a Wire kunnen we genieten van een stukje heavy metal invloed waarin Myles Kennedy’s rauwe stemgeluid eens op een andere manier tot zijn recht kan komen. Het album wordt afgesloten door The Last Hero. Een niet zo vrolijk einde maar muzikaal opnieuw wel zeer sterk.

Hoewel sommige nummers op dit album een beetje een deja-vu gevoel geven zijn er zeker genoeg vernieuwende stukken. De fans zullen genieten van de herkenbare stukken maar iedereen wordt ook verrast door de onverwachtse wendingen. Muzikaal is het echt genieten. De hele plaat lijkt zich goed te zullen lenen voor live shows, dat wordt dus reikhalzend uitkijken naar de tour.

1. Show Me A Leader
  2. The Writings On The Wall
  3. The Other Side