Review Amorphis - Queen Of Time

9

Artiest: Amorphis

Album: Queen Of Time

Genre: Progressive Death Metal

Label: Nuclear Blast

Drie jaar na het uiterst succesvolle Under The Red Cloud brengt Amorphis anno 2018 hun nieuw meesterwerk Queen Of Time uit. Meesterwerk klinkt als een groot woord, maar Queen Of Time kan niet anders dan zo beschreven worden.

Al decennia lang is het Finse Amorphis afgeweken van hun deathmetal roots. De band begon te experimenteren en vond hun eigen sound in melodische metal in combinatie met zware grunts en progressive metal. Met Under The Red Cloud verrasten ze vriend en vijand en met Queen of Time zetten ze die stap voorwaarts in hun carrière verder. Let wel: Queen Of Time is een album dat meerdere keren moet beluisterd worden om het ten volle te ontdekken en appreciëren.

Opnieuw combineert de band de rauwe grunts van Tomi Joutsen met haast vrolijke melodische deuntjes en progressieve ingevingen. Opener The Bee vangt heel melodisch aan maar dankzij de grunts van Joutsen en de daarbij passende melodieverandering horen we een Amorphis dat agressief uit de hoek komt. Message in the Amber is dan weer het voorbeeld van hoe vrolijke metal kan klinken, zonder al teveel de folk metal toer op te gaan. Het klinkt eerder mystiek, een aura waarin de band zich hult. De grunts wisselen optimaal af met clean vocal passages, de stem van Joutsen is dan ook heel veelzijdig.

De band blijft verrassen door bijvoorbeeld saxofoon toe te voegen in Daughter of Hate. Maar hoe staat het eigenlijk met gitaar? Een mooi voorbeeld hiervan is The Golden Elk dat aanvangt met een mooie solo en doorheen het nummer een puik staaltje gitaarwerk laat horen. De combinatie van de melodie en de clean zang in het refrein zorgen voor een kippenvelmoment, nog meer wanneer de overgang naar de volgende strofe komt met de zware grunts en tempowisseling. Catchy refreinen, daar is Amorphis ook goed in. Zo ook met Wrong Direction.

Waar het pas echt folky wordt, is op Heart of the Giant. Terwijl het eerst klinkt als een song om op oorlog mee te gaan, slaagt dit regelrecht over. En om nog meer variatie te bieden, start We Accursed met enkel fluit, om dan als een overwinningslied te klinken wanneer gitaar en drum wordt ingezet. We keren nog even terug naar de haast Arabische sfeer van Under The Red Sun met Grain of Sand maar dit tipt niet aan eender welk nummer op dat album. Laatste verrassing is de gastbijdrage van Anneke Van Giersbergen op Amongst Stars, prachtig hoe de twee vocalisten elkaar afwisselen ondersteund door epische muziek, wat een prachtnummer! Net niet even episch is afsluiter Pyres on the Coast, dat complexer klinkt dan wat we al gehoord hebben en misschien net daarom minder memorabel. In elk geval een goede afsluiter, klaar om dat album nog eens af te spelen?

Amorphis fans hadden hoge verwachtingen voor het nieuwe album en die worden ingelost. Queen Of Time mixt opnieuw de kenmerken waar Amorphis zo goed zijn draai in vindt. Aanschaffen die handel!

1. The Bee
  2. Message In The Amber