Review Arkona - Vozrozhdenie

Nog geen stemmen

Artiest: Arkona

Album: Vozrozhdenie

Genre: Folk metal

Label: Napalm Records

Score: 80/100

Als we het hebben over folk/pagan metal dan denken vele liefhebbers spontaan aan Korpiklaani, Ensiferum, Fintroll, Eluveitie of Tyr. Het is geen geheim dat we de beste bands uit het genre in het verre Zweden, Finland of Noorwegen terugvinden. Weinigen hebben het over Arkona uit Moscou, Rusland. Deze band, nogal underrated, is in 2002 opgericht en is ondertussen al toe aan het zevende studioalbum. Het nieuwe album heet 'Vozrozhdenie'. Voor de kenners zal het bekend in de oren klinken aangezien dit een heruitgave is van het gelijknamige album dat in 2004 als debuutalbum uitgebracht werd. Hierdoor werd Arkona ook gekend binnen de scene. Dit ontging Napalm Records niet en in 2008 ging Arkona in zee met dit platenlabel. Deze band heeft ook een Belgische tint. Het artwork wordt al sinds 2007 verzorgd door Kris Verwimp.

Het openingsnummer Kolyada begint rustig en brengt een echte folk/pagan sfeer met zich mee. Als we dit nummer gaan vergelijken met het origineel dat in 2004 uitgebracht werd, dan merken we al dat dit nummer mooi afgewerkt is. Het feestelijke Maslenitsa roept onmiddellijk een beeld op waar we mensen zien drinken en dansen in de traditionele kledij uit de tijd van de Kelten. De draailier speelt hier ook een belangrijke rol in. Een ander belangrijk element is de drum, deze is nu nadrukkelijker aanwezig.

Laten we het nu hebben over de titeltrack Vozrozhdenie. Het verschil tussen het origineel en dit is duidelijk hoorbaar. Een keyboard zorgt ervoor dat we een vollere klank krijgen. De drum is ook hier weer zeer duidelijk aanwezig en dit wijst er op dat het professionalisme zeer sterk gestegen is in vergelijking met het eerste album. Voor de folk liefhebbers verwijzen we met plezier naar Pod Mechami. De snelle riffs in combinatie met de fluit en een hoorn zorgen voor een idyllische intro. De heavy metal gitaren afgewisseld door klassieke gitaren maken het instrumentaal plaatje compleet. De stem van Masha komt hier volledig tot zijn recht, zowel de grunts als de cleane vocals zijn hier goed uitgewerkt. De dialoog die we hier te horen krijgen is zeer speciaal en geeft net dat beetje extra dat een nummer soms nodig heeft. Het is echter spijtig dat de taal voor sommigen een afknapper kan zijn.

Het album wordt afgesloten met Zov Predkov. Hier wordt er in het begin een verhaal verteld. Naar het einde toe krijgen we het zwaarder instrumentaal werk te horen en een fade out van de gitaar sluit dit album af. De donkere sfeer zorgt ervoor dat dit toch een uniek nummer is.

Geregeld biedt een heruitgave van een album geen echte meerwaarde maar dat is hier absoluut niet het geval. Deze heruitgave is een stuk beter afgewerkt en is veel aangenamer om te beluisteren. Door de jaren heen kreeg deze band meer middelen ter beschikking en men heeft hier ook gretig gebruik van gemaakt. Voor de oude fans is deze upgrade van het debuutalbum zeker welkom maar ook de liefhebbers van het genre zullen dit album verkiezen boven het originele. De gitaarsolo’s en de verschillende melodieën die we terugvinden waren goed uitgewerkt maar we hadden er toch meer verwacht. Nu kan men discussiëren dat dit ook niet op het origineel album te vinden was, wat klopt, maar men had hier toch wat extra solo’s in kunnen steken. Deze heruitgave zorgt er zeker voor dat de internationale aandacht aangescherpt is en hopelijk zien we deze band ook terug op enkele grotere Europese festivals.

1. Kolyada
  2. Maslenitsa
  3. Kdomu Svaroga