Review Asphyx - Incoming Death

0
Nog geen stemmen

Artiest: Asphyx

Album: Incoming Death

Genre: Death metal

Score: 80/100

Death metalband Asphyx is al een aantal jaar uit de dood herrezen. De Nederlandse band die sinds 1987 is opgericht ging uiteen in 2000, maar door een reünieconcert in 2007 hebben ze opnieuw de smaak te pakken. Twee albums verder zijn ze ondertussen, waarna oprichter en drummer Bob Bagchus het voor bekeken hield. Ze vonden een waardige vervanger in Stefan ‘Husky’ Hüskens en samen met hem brengt Asphyx anno 2016 ‘Incoming Death’ uit, dat de bekende Dan Swanö als producer had.

De albumtitel ‘Incoming Death’ gaat over soldaten in loopgraven die zwaar onder vuur liggen. Daar kan je wel degelijk een death metalplaat van maken. Het nieuwe album klinkt dan ook als een bombardement van snedige gitaarriffs, bonkende drums en een grauwe stem die niets anders dan de aankondiging van de dood en verderf met zich meebrengt. Eerste track Candiru windt er geen doekjes om: een snel tempo dat er op los beukt. Opvolger Division Brandenburg brengt een andere sfeer met zich mee door het trage begin en rustiger tempo en bij Wardroid klinkt de muziek zelfs nog trager. Dat weerhoudt de band er niet van om in dit nummer alsook verder doorheen het album hun brutaliteit weer te geven met zware melodieën al dan niet snel of traag, gecombineerd met de grafstem van Martin van Drunen. Zo is er de fantastische gitaarriff die doorheen The Feeder klinkt en It Came From The Sky en de titeltrack rammen er op los, terwijl The Grand Denial terugvalt op lome death metal met een majestueus melodisch tussenstuk, om nog maar van het laatste nummer Death: The Only Immortal te zwijgen, dat sterk bij doom metal aanleunt.

Je hoort doorheen het hele album de typische Asphyx death metal gemengd met moderne, technische invloeden, wat de band ook relevant maakt voor nieuwe fans. Oud en jong zullen zich verheugen met de release van ‘Incoming Death’.

1. Candiru
  2. Division Brandenburg
  3. Wardroid