Review Avatarium - Hurricanes And Halos

8

Artiest: Avatarium

Album: Hurricanes And Halos

Genre: Doom Metal

De Zweedse formatie Avatarium liet voor het eerst van zich horen medio 2013. Een jaar na hun ontstaan in 2012 bracht de band een titelloos debuut uit, dat op heel wat goede recensies kon rekenen. Dankzij de perfecte combinatie tussen riffs in de richting van bands als Candlemass - waar gitarist Leif Eding trouwens deel van uitmaakt - met een doom geluid dat doet denken aan bijvoorbeeld de vroeger Black Sabbath en als klap op de vuurpijl de unieke stem van Jennie-Ann Smith, mogen we Avatarium dan ook beschouwen als een buitengewoon interessant project binnen het globale metal gebeuren. Op 26 mei komt een nieuwe schijf op de markt, Hurricanes and Halos. Een plaat die aan de hoog gespannen verwachtingen compleet voldoet.

Dit blijkt al bij die eerste song Into the fire - into the storm, waar meesterlijke riffs en beklijvende vocalen je hart letterlijk doorboren. Niets wordt aan het toeval over gelaten om de perfectie te benaderen, maar vooral de luisteraar een emotionele trip aan te bieden. Doorheen de gehele plaat blijven donkere walmen je hart beroeren, zonder echter pijn te doen. Eerder zouden we het duistere intensiviteit kunnen noemen. De magie van songs als The Starless Sleep, Road to Jerusalem of The Sky at the bottom of the sea ligt hem bovendien in de kruisbestuiving tussen heel indrukwekkende riffs met vocalen die letterlijk door merg en been gaan en je prompt een krop in de keel bezorgen.

Dat laatste is dan ook de rode draad doorheen het gehele album. Echter wil dit niet zeggen dat alles diezelfde lijn opgaat. Maar emoties aanspreken? Dat doet Avatarium dan weer wel over de gehele lijn. Vaak krijgen we soundscapes die zelfs eerder bevreemdend tot experimenteel aanvoelen. A Kiss (from the end of the world) is daar een mooi voorbeeld van. Lekker loos gaande riffs worden aangesterkt met die toch wel heel bijzondere vocale capaciteiten van Jennie-Ann Smith, die je als het ware in vervoering brengt met haar stem. Zonder meer is dat laatste dan ook de grote meerwaarde binnen Avatarium. We durven zelfs zeggen dat deze band, net door die eerder genoemde magische combinatie tussen verschillende intensieve elmementen, vrij uniek kan en mag genoemd worden binnen het doom metal en aanverwante gebeuren. Zowel instrumentaal als vocaal. De plaat eindigt met een hartverscheurend mooie epos, Hurricans and Halos. Een song die zowel instrumentaal als vocaal recht door je hart boort, en nog maar eens die gevoelige snaar raakt waardoor je prompt een traan wegpinkt.

Zonder al de klef te klinken, speelt Avatarium op Hurricanes And Halos letterlijk met emoties telkens binnen een eerder donkere tot vaak bevreemdend aanvoelende omkadering. Deze band levert, en dat bekennen we zonder schroom, dan ook de perfecte doom metal plaat af die ons bovendien met verstomming slaat, van begin tot bitter einde.

1. Into the Fire - Into the Storm
  2. The Starless Sleep
  3. Road to Jerusalem