Review Burning Witches - Hexenhammer

8.5

Artiest: Burning Witches

Album: Hexenhammer

Genre: Heavy Metal

Het uit Zwitserland afkomstige Burning Witches is één van de interessantste nieuwkomers van de laatste jaren in de Old School Heavy Metal. Deze volledig in leder gehulde dames doen dit genre dan ook alle eer aan. Hun eerste single ( Burning Witches, 2016) werd door het duitse Metal Hammer al direct bekroond met de titel 'demo van het maand' en na hun titelloze album in 2017 trokken ze algauw de aandacht van Nuclear Blast Records. Burning Witches brengt oeroude heavy metal met invloeden van power en thrash metal.

Zoals heksen betaamt start dit album met een bezweringsritueel dat luistert naar de naam The Witch Circle, onmiddelijk gevolgd door Excecuted. Dit nummer is gebasseerd op de gerechtelijke moord van Anna Göldi, als laatste heks in Europa (1782). Wat direct opvalt aan dit nummer is het zangbereik van Seraina. Zij zou het perfecte lovechild kunnen zijn van Rob Halford en Doro Pesch. Lord Of War legt het tempo iets lager maar toch nog krachtig genoeg met groovy en melodieuze harmoniën. Open Your Mind  heeft dan weer een proggy kantje en neemt je mee melodieuze ontdekkingstocht.

Met Don't Cry My Tears krijgen we ook een ballade voorgeschotelt (denk maar albums van bv. Bon Jovi en Europe, om er twee te noemen). Maiden Of Steel brengt alles terug uptempo en er zitten zelfs flarden power metal in verweven. Dungeon Of Infamy fungeert als kort intermezzo voor de scherpe dodenmars van Dead Ender. Een echt 80's nummer met alle clichés erin zoals de in koor gezongen "och's", een dreigende torenklok en bijgestaan door een strak en perfect aanhoudende sound.

De titelsong Hexenhammer is gebaseerd op een 15e eeuws boek 'The Hammer Of The Witches' (in het Duits Hexenhammer) en is een handleiding voor de vernietiging van heksen. Possession en Maneater blijven (zoals het hele album wel het geval is) doorgaan met thrash en power metal, af en toe doorspekt met een vleugje death metal. Strak gitaarwerk, gecombineerd met hoge en schrille vocalen (denk aan Judas Priest bijvoorbeeld).

Afsluiten doen we met een cover. Holy Diver van Ronny James Dio. Reeds door velen gebracht maar naar mijn mening is deze versie even sterk (zoniet sterker) dan het originele. Maar laat die menig maar volledig voor mijn rekening zijn en geen afbraak doen van Dio's versie. Als extra pluspunt voor BW is het misschien interessant te weten dat het album is opgenomen in de Little Creek Studios (Zwitzerland) waar ook groepen als Pro-Pain, Destruction en Panzer kind aan huis zijn.

Girls just wanna have fun, zong Cindy Lauper ooit en deze meiden van Burning Witches brengen dit volledig tot uitvoering. Heavy metal zoals we die kennen van Judas Priest, Saxon, Accept, Helloween, ... Voor de iets oudere metalheads onder ons zal dit album direct bekend in de oren klinken en doen terugdenken aan nostalgische tijden.

1. The Witch Circle
  2. Excecuted
  3. Lords Of War