Review Darkhaus - When Sparks Ignite

Nog geen stemmen

Artiest: Darkhouse

Album: When Sparks Ignite

Genre: Dark rock

Label: Oblivion/SPV

Score: 87/100

Darkhaus, de internationale 'Dark-Rock' band met Gary Meskil (Pro-Pain, Crumbsuckers) en Rupert Keplinger (o.a. Eisbrecher) als spilfiguren, heeft een nieuwe worp uit. Na ‘My Only Shelter’ (2013) en de EP ‘Providence’ uit 2015, is ‘When Sparks Ignite’ het derde werkstuk van de band. Darkhaus heeft zijn muzikale zaakjes hier prima voor elkaar. Lekker in het gehoor liggende melodieën, de piano die zorgt voor wat sferische rustigere stukken en een donkere, meer agressieve ondertoon die nooit ver weg is. ‘Sparks’ bouwt voort op wat men eerder liet horen maar klinkt rijper, voller en afwisselender. Rock, new/darkwave, gothic en metal smelten harmonieus samen. Een stap dichter naar perfectie in deze stijl. Goed geschreven nummers, zowel de meer balladeske als de uptempo songs, geen zwak moment en hoorbaar speelplezier.

Dit is er zo eentje die je met plezier terug opzet en onmiddellijk weer vertrouwd aanvoelt. De Schotse zanger Ken Hanlon heeft een geweldige stem alhoewel ik me kan inbeelden dat hij voor sommigen toch een afknapper kan zijn. Het bekend love it or hate it verhaal. Persoonlijk vind ik Kenny wel perfect passen in dit collectief ook al omdat het eerder vermelde donkere randje zich tevens regelmatig uit in de vorm van rauwere steunvocalen. Luister bijvoorbeeld naar de machtige opener All Of Nothing. Andere hoogtepunten zijn het meeslepende The Last Goodbye met flitsende solo’s en het voortdenderende Devil’s Spawn en het machtig bombastische Oceans.

Voor wie houdt van vergelijkingen: denk aan een HIM, een light versie van Disturbed, Poisonblack, Sentenced… Let wel, dit is geen kopieerwerk! Wie de bio’s van de drijvende krachten erop naleest (doen!), weet dat we hier te maken hebben met gelauwerde rasmuzikanten die op deze schijf gewoon zin hebben om eens in een ander hokje te kleuren (met veel zwart). De eveneens van Pro-Pain afkomstige ritmegitarist Marshall Stephens en drummer Paul Keller zijn ook al geen doetjes.

Besmettelijk aanstekelijk…

1. All of Nothing
2. The Last Goodbye