Review Discipline - Captives of the Wine Dark Sea

7
Uw beoordeling: 7

Artiest: Discipline

Album: Captives of the Wine Dark Sea

Genre: Progressive Rock

Label: The Laser's Edge

Ondanks het feit dat de Amerikaanse progrockband Discipline reeds sinds 1987 aan de weg timmert, zal deze bij veel lezers geen belletje doen rinkelen. Binnen het 'metal' gebeuren zouden we hen zelfs kunnen zien als de vreemde eend in de bijt. Want kenmerkende bij Discipline zijn de King Crimson invloeden. Ook merken we Genesis, Pink Floyd tot een streepje David Bowie binnen de muziek van Discipline. Captives of the wine Dark Sea, het nieuwste album van Discipline, zal wellicht niet zorgen voor een grote doorbraak naar een ruim publiek toe, maar is een fijne progrock plaat geworden waarvan liefhebbers van langgerekte piano- tot gitaarpartijen en meeslepende vocalen zullen watertanden.

Een song als The Body Yearns, met een duurtijd van circa negen minuten, zet deze stelling nog wat meer in de verf. De lekker aanstekelijke pianoklanken doen je wel degelijk zweven boven de wolken. De vocalen bedwelmen ons en verwarmen het hart. Bovendien zorgen die langgerekte solo's er niet voor dat we in slaap worden gewiegd, nog worden er geluidsmuren afgebroken. Discipline blijkt vooral een band te zijn die puur instrumentaal indrukwekkend tot episch kan uithalen. Adembenemend magisch klinkt de piano op The Roaring Game. Een zes minuten lange meesterwerk waarbij je onder hypnose wordt gebracht door die zwevende pianoklanken. Bij Love Song hoor ik prompt mijn 'all time hero' David Bowie voorbij waaien. Telkens opnieuw wordt hierbij dus niet de trommelvliezen doorboord, maar het hart zeker en vast diep geraakt. Eveneens bij het ellenlange Burn The Fire Upon The Rocks - waarbij we voorwaar een streepje Pink Floyd horen passeren - krijgen we prompt kippenvel bij zoveel instrumentale uitspattingen, van hoogstaand niveau. Want ondanks de subtiele en knappe vocale aankleding, is het de instrumentale inbreng die ons over de streep trekt.

Discipline klinken anno 2017 al lang niet meer vernieuwend of uniek. Maar brengt een heel leuke progressieve rock-plaat uit, zonder daar meer of minder aan toe te voegen. Ook al missen we links en rechts epische uitspattingen, waarbij het tempo naar een climax wordt gedreven, waardoor alles een beetje blijft hangen binnen die gezapige middelmatigheid, waar op zich niets mis mee is eigenlijk. je hoort dat hier één voor één klassemuzikanten aan het werk zijn, die hun jarenlange ervaring doen uitmonden in indrukwekkende piano- tot gitaaruitspattingen, waarbij de ziel tot rust en kalmte wordt gebracht. Kortom: Captives of the Wine Dark Sea is een knap staaltje progressieve rock, dat zeker aan de ribben blijft kleven. Echter dat 'iets meer' om boven die middelmaat uit te steken ontbreekt een beetje op deze plaat, en dat is na dertig jaar toch wel jammer.

1. The Body Yearns
2. Life Imitates Art
3. S