Review Dream Evil - SIX

7.5

Artiest: Dream Evil

Album: SIX

Genre: Heavy Metal

Dream Evil zijn een Zweedse heavy metal band van de meest pure soort. Sinds medio 1999 timmert de band aan de weg. In hun periode bracht Dream Evil de ene parel na de andere uit. Met als grote doorbraak The Book Of Heavy Metal dat zowel door pers, als het heavy metal publiek heel goed werd ontvangen. Na 2006 bleef het echter vrij stil rond Dream Evil, elk van de bandleden heeft nog meerdere andere activiteiten naast de band zelf. Het laatste album Into the Night dateert reeds van 2010. Nu kwam er eindelijk een gloednieuwe plaat uit, via Century Media Records. Of er iets veranderd is aan het gedoodverfde concept? Op zich niet, en ergens is dat wel jammer voor de fans die zo lang hebben moeten wachten achter die nieuwe schijf.

Dat is echter de enige kanttekening die we kunnen plaatsen bij SIX. Begane wegen worden inderdaad verder bewandeld op songs als Dream Evil, Antidote, Sin City, Creature of the Night. Echter, vlijmscherpe riffs, knappe drumsalvo's en het hoge stemgeluid van zanger Nick Night bezorgen je gegarandeerd die ultieme adrenalinestoot waardoor je hevig headbangend prompt de teksten mee zal brullen, van begin tot einde. Dream Evil heeft het steeds moeten hebben van het brengen van heel toegankelijke, recht-toe-recht-aan heavy metal, zonder daar meer of minder aan toe te voegen. Dat was in 2000 zo, dat is circa 17 jaar later nog steeds het geval.

Aanstekelijke songs als Hellride, Six Hundred and 66, The Murdered Mind tot 44 Riders zijn songs die elke beetje liefhebber van dat pure heavy metal gebeuren zal doen watertanden. Vooral door de samensmelting van die eerder vernoemde hemelse riffs en drumpartijen, met dat steeds weer indrukwekkende stembereik van Nick. Die combinatie doet je prompt wedrijven naar de gouden tijden van het genre. Gouden tijden die nooit zijn voorbij gegaan. Want het heavy metal genre is medio 2017 nog steeds springlevend. Dream Evil borduren wellicht verder op wat we van hen al gewoon zijn ondertussen, maar brengen hun portie metal nog steeds op een eenzaam hoog niveau, waardoor zelfs de grootste criticaster prompt overslag zou moeten gaan. Het is net de portie spontaniteit en technisch enorm hoogstaande manier waarop zowel vocalist als instrumentalisten hun ding staat te doen, dat ook ons uiteindelijk over de streep trekt.

De fans, die na al die jaren zaten te wachten op een eventuele nieuw verrassende wending bij de nieuwe schijf van Dream Evil zullen helaas van een kale reis thuiskomen. SIX bevat twaalf songs die voortborduren op het gedoodverfde concept dat de band al een kleine twintig jaar naar voor brengt. Echter, is daar iets mis mee? Nee, want deze schijf bevat twaalf lekkere heavy metal songs die telkens opnieuw aan de ribben blijven kleven. Bovendien wordt nog steeds op een uitzonderlijk hoog niveau gesoleerd en levert Dream Evil geen routine klus af. Waarom andere wegen inslaan, als die begane wegen nog steeds zorgen voor wonderbaarlijke parels, vragen we ons luidop af. De fans van Dream Evil kunnen op beide oren slapen. Anno 2017 staat de Zweedse band nog steeds als een huis en heeft nog niets van zijn pluimen verloren.

1. Dream Evil
2. Antidote
3. Sin City