Review Fozzy - Judas

6.5
Uw beoordeling: 6.5

Artiest: Fozzy

Album: Judas

Genre: Heavy Metal

Het in 1999 op Amerikaanse bodem gevormde Fozzy is toe aan hun zevende album. Judas genaamd. Wat oorspronkelijk begon als een coverband op vrij hoog niveau groeide uit tot een band met een eigen sound. Eind 2017 staan ze klaar om weer een album op ons los te laten. Hopelijk verwijst de naam van dit album niet naar een streek die ze hun fans lappen.

Het album opent met Judas, misschien meteen zelfs één van de hoogtepunten met een refrein dat instant blijft hangen en zelfs na één keer uitnodigt tot ongegeneerd meezingen. Hiervan zijn Elevator en Running With Bulls nog enkele voorbeelden. Wat krijgen we nog? Over het algemeen kunnen we stellen dat er hier en daar een touch van Skillet te horen is, of een invloed van Linkin Park. Alles klinkt vrij toegankelijk en heeft een pop-achtige feel. Het album is mooi geproduced, volgens ons zelfs beter dan al hun voorgaande albums.

We krijgen hier ook te maken met nummers die regelmatig vrij heavy beginnen, met zwaar klinkende riffs, maar eens de zang erbij komt valt hiervan een groot deel weg. Of er echt een krachtsverlies is durf ik niet zeggen. Dit wordt gedeeltelijk overgenomen door de zang en andere instrument, maar het gevoel van ‘machtigheid’ verdwijnt wel voor een stuk. Verder valt op dat het album niet in stijgende lijn gaat, maar eerder andersom. Het klinkt veel hetzelfde en is niet bepaald spannend om te beluisteren. Dat ze zichzelf ooit omschreven als een bastaardzoon van Metallica en Journey mogen ze stilaan terugnemen. Van beide bands is hier niet veel te horen.

Al bij al kunnen we besluiten dat Judas wel te pruimen valt, maar dat het zeker niet album van het jaar gaat worden. Ze hebben enkele aanstekelijke nummers, maar niets dat voor eeuwig gaat blijven hangen. We vrezen ook dat dit eerder de soundtrack gaat worden van een 16-jarige die niet goed in zijn vel zit, dan van iemand die al wat meer gewend is. Deze laatste zal het album niet slecht vinden, maar ook niet meermaals per week laten passeren.

1. Judas
  2. Drinkin With Jesus
  3. Painless