Review Ghost - Prequelle

9.5
Uw beoordeling: 9.5

Artiest: Ghost

Album: Prequelle

Genre: Hard Rock

Label: Spinefarm Records

De fans zaten er weer even op te wachten. Het nieuwe album van Ghost. Na onophoudelijk teasen op sociale media maakte de band hun ‘nieuwe’ zanger bekend. Deze keer kroop Tobias Forges in de huid van ‘Cardinal Copia’ De eerste zanger die niet in de bloedlijn van Papa Emeritus I, II en III thuishoort. Ook kreeg de vrouwelijke ‘Ghoul’ voor het eerst een vrouwelijk masker. Het thema van het album was al langer bekend, de pest en de apocalyps zijn thema’s die dit album hebben gevoed.

Het album opent met Ashes. Een opener die meteen de duistere, bijna horror-achtige, sfeer oproept. Het sluit perfect aan op Rats. Het eerste nummer dat Ghost na lang teasen op de wereld losliet. Rats is en nummer dat de nieuwere versie van Ghost vrij goed samenvat. Duister, met rock- en metal-georiënteerde basis, maar met wat pop invloeden en hierdoor enorm toegankelijk. Het is een opzwepend nummer dat ongetwijfeld zonder enige moeite blijft hangen.

See The Light is een nummer dat heel rustig begint, om later ondersteund te worden door dreunende gitaren en drums. Er wordt heel mooi gespeeld met melodieën en de overgang tussen strofes en refrein zijn om duimen en vingers bij af te lekken. See The light is het vierde nummer op het album en er zijn tot op heden geen momenten van zwakte te bespeuren.

Als volgende is Miasma aan de beurt. Hier horen we Ghost op een zeer hoog niveau. Een volledig instrumentaal nummer waarin veel gebeurt en waar ook de saxofoon zijn intrede doet. Papa Nihil had in een komische sketch het tipje van de sluier reeds gelicht, maar dat het ook echt op het album gebruikt werd bleef voor ons een verrassing. En de lekker schurende saxofoonklanken die we te horen krijgen zijn een vervanging voor de alom geliefde gitaarsolo die niet moet onderdoen voor zijn 6-snarige bandmaat. Maar wees gerust, de saxofoon komt pas aan de beurt na een prachtige gitaar en keyboard solo.

Over creatief zijn hoeven we de heren/dames van Ghost absoluut niets bij te leren. Wie anders dan zij zouden een nummer bekend maken via hun Instagram story? Het aanstekelijke en uiterst meezingbare Dance Macabre is een ander voorbeeld van het uiterst toegankelijke Ghost.

Helvetesfönster, wat evenveel betekent als ‘hell window’ is het tweede volledige instrumentale nummer op Prequelle. Op geen enkel moment valt dit nummer saai te noemen. Er gebeurt zo veel dat je er gewoon niet genoeg van krijgt. En richting het einde van Helvetesfönster krijgt het een enorm dromerige vibe. Afsluiten doen we jammer genoeg al na tien nummers met Life Eternal. Een rustiger nummer dat een mooie opbouw krijgt. Ghost die uitbolt aan het einde van hun nieuwe album, maar dit niet in de slechte zin van het woord.

Wat heeft Ghost voor ons in petto op Prequelle? Een sterk album van begin tot einde. Daarover valt niet te discussiëren. Zelfs de fans van het eerste uur, die Ghost na Popestar links lieten liggen zullen na het beluisteren van Prequelle op hun woorden moeten terugkomen. De duistere kracht is terug, maar het is en blijft Ghost. Uiteraard blijft alles dus nog toegankelijk voor iedereen. En mede hierdoor bevestigt de band waarom zij hun populariteit verdienen.

1. Ashes
  2. Rats
  3. Faith