Review Highrider - Roll For Initiative

8.5

Artiest: Highrider

Album: Roll For Initiative

Genre: Heavy Metal

Label: The Sign Records

Highrider, een band bestaande uit 4 Zweden met rijkelijk beïnvloede muzikale geschiedenis, vuurt met Roll For Initiative hun debuut af op de wereld.

No-nonsense. Met hun eerste album vliegen ze er meteen in. De invloeden van thrash, doom en punk druipen er af! Snelle drums, scheurende gitaren en een zanger die na afloop van de opnames zijn longen aan de andere kant van de studio kan gaan zoeken. Dit in combinatie met een orgel lijkt de perfecte omschrijving te zijn voor wat Highrider ons in Nihilist Lament voorschotelt.

Voor de liefhebbers van goede, stevige thrash metal scoort Highrider misschien nog het beste met Batteries. Een stevige song en overigens met zijn drie en halve minuut het kortste lied op de cd. Het gebruik van het orgel geeft Batteries een iets spannender gevoel maar doordat het niet overheerst staat het niets of niemand in de weg om voluit te gaan. Voor wie van lange, logge, trage intro’s houdt en zich al eens laat entertainen door een goede doom-metal song is Vagina Al Dente ongetwijfeld het hoogtepunt van de cd… Althans, zo lijkt het toch gedurende de eerste minuut. Hierna spat het nummer open in een killer die van de rust tijdens de intro niet meer veel overeind laat staan.

Eindigen doen we op deze snelle en moeilijk binnen een genre te plaatsen cd met The Rope And The Blade. Ongetwijfeld het traagste en rustigste nummer van de plaat, met de nodige afwisseling. In een dikke vijf minuten en 30 seconden wordt hiermee de cd afgesloten met toch wel een indruk die blijft plakken.

Ook al valt er ongetwijfeld te discussiëren over de zang die je moet liggen, we kunnen niet ontkennen dat we hier een pareltje voorgeschoteld hebben gekregen. De Zweden zetten hun beste beentje voor en creëren een cd waarbij je langs 1 kant wil wegdromen op de klanken van het orgel en langs de andere kant enorm wil headbangen met dank aan de stevige drums en gitaren.

1. Nihilist Lament
  2. A Burial Scene
  3. Batteries