Review Insomnium - Winter's Gate

Artiest: Insomnium

Album: Winter's Gate

Genre: Melodic death metal

Label: Century Media Records

Score: 86/100

Insomnium tovert iets heel speciaal uit hun Finse hoed. Ze zorgen voor een waar verhaal met ‘Winter’s Gate’, een album dat slechts één nummer bevat. Exact 40 minuten lang.

Je leest het goed, dit zevende album van de Finse melodic death metal band is 40 minuten lang. Deze track is opgebouwd uit verschillende delen die één groot geheel vormen en moeiteloos in elkaar overvloeien. Daarin vertellen ze een heus verhaal en zo komt het ook over. Het verhaal waarop dit nummer gebaseerd is, is geschreven door de bands zanger en bassist Niilo Sevänen. Een uiterst creatief persoon, deze Fin. Ook dit geschreven verhaal is als boek te verkrijgen. Insomnium wou na hun vorig album ‘Shadows of the Dying Sun’ iets nieuws doen en dat is hen gelukt. Een ambitieus project dat tot een goed einde is gebracht.

In het kort (het verhaal is immers zo’n 16 pagina’s lang) gaat het over Vikingen die Ierland verkennen tijdens hun veroveringstocht naar dat nog ongekend terrein op zoek naar goud, zilver en andere waardevolle zaken. Daar vinden ze een eenzame Ier die uit vrees voor zijn leven hen vertelt over een onbekend eiland vol met goud. Ze nemen hem mee naar hun groep om hem de weg te laten wijzen maar ongeluk breekt uit, de Ier ontsnapt en winter staat voor de deur (“winter is coming”, pun intended). De plunderingstocht gaat desondanks verder doorheen het land en daar vinden ze een klein meisje, achtergelaten. Zij waarschuwt hen steeds voor de aankomende winter. Door hun goudkoorts gaan ze echter steeds dieper en dieper het eiland in, waar ze stuiten op een gigantische gouden poort, de ingang in een berg. De poort krijgen ze niet open en gekibbel over de verdere gang van zaken houdt aan waardoor ze door de harde winter getroffen worden. De ontsnapte Ier keert terug en blijkt een God te zijn, die hen straft voor hun misdaden. De poort van de winter gaat open... Het verhaal wordt verteld vanuit perspectieven van verschillende personages, waaronder de vikingen en het meisje.

‘Winter’s Gate’ start rustig met piano en ambient die de luisteraar in een sfeer van het hoge noorden onderdompeld. De melodic death metal wordt hierna ingezet met een razend drumritme, melodieuze gitaren en ondersteunende keyboard melodieën. Zanger Niilo levert zijn bijdrage met een ijzersterke grunt. Melodic death metal van hoge klasse, dit gaat zo’n zestal minuten door tot het tempo plots vertraagt en een ander (headbang) ritme wordt ingezet met een muzikale en vocale uitspatting om weer in die melancholische melodieën over te gaan met episch klinkende elementen en achtergrondkoor. Prachtig gedaan.

Dit stuk deint uit zoals het begon, met de sfeer van het hoge noorden. Het volgende stuk is aangebroken en vangt aan met een rustig drumritme en getokkel op gitaar. Opnieuw volgt een stuk melodic death metal van topkwaliteit, voor akoestische gitaar en clean vocals voor het volgende keerpunt zorgen. Akoestisch wordt elektrisch en een heuse gitaarsolo trekt de aandacht tot Niilo’s stem de aandacht terug opeist. Het nummer is nu over halfweg en gaat verder met dezelfde elementen, melodische, grandioos klinkende stukken met een sterke grunt, korte rustpauzes om dan weer episch uit te schieten. Het hele epos eindigt met piano die beetje bij beetje vertraagt, het geluid van wind dat overneemt.

1. Winter's Gate

Meer info over Insomnium:

insomnium winters gate cover