Review John Garcia - The Coyote Who Spoke In Tongues

9

Artiest: John Garcia

Album: The Coyote Who Spoke In Tongues

Genre: Desert Rock

Label: Napalm Records

We kunnen ons in ontelbare bochten wringen maar ontkomen aan de erfenis van de stonerrockgoden Kyuss doen we bij deze nieuwste van de 46-jarige John Garcia niet! Het vrij gladde solodebuut uit 2014 vormde een redelijke stijlbreuk, en in feite hadden we een nog groter knisperend haardvuur voor ogen toen de release van deze volledig akoestische opvolger dichterbij kwam. Kyuss stond garant voor moddervette breedwaaierende mokerslagen van woestijnrockanthems. Kan hun frontman solo ook nog de gemoederen weten op te hitsen?

Voor The Coyote Who Spoke In Tongues omringt Garcia zich met Groban (gitaar), Saenz (percussie) en Pygmie (bas). Kylie opent met een ophitsende gitaarsolo en de lijzige stem van Garcia om dan na twee minuten verrassend stil te vallen. ‘Stoke your courage’! Hij lijkt zichzelf op te peppen maar straalt in dit nummer zoveel zelfvertrouwen uit dat er iets magisch op til lijkt te zijn. Met de kreet ‘hey dog’ neemt de gitaar het weer overtuigend over. Wat een heerlijk nummer en dito videoclip. Give me 250 ML knalt er meteen ook tegenaan met een op hol geslagen ritmegitaar en de coyote begint te janken.

The Hollingsworth Session is een absoluut hoogtepunt. Garcia zingt ruig en dwingend en ontketent zandstormen die de hoogdagen van het stonerrockgenre en de Desert Sessions van weleer feilloos voor de geest halen. Een met voorsprong beste gitaarpartij van de plaat draagt een pakkende melodie en een totaal andersgekleurde accentgitaar geeft de finishing touch.

‘I’ve got a war inside my head’. Een betere omschrijving van de Kyuss-sound is nauwelijks denkbaar. Garcia presenteert hier verrassend vier Kyuss-klassiekers in een erg boeiende akoestische stonerjacket. Green Machine en Space Cadet zijn heuse americana met dreiging en een akelig mooi gedrapeerde croonerstem. Louterend. Catharsis. Puur. Gardenia is breekbare easy listening en onherkenbaar, en het alt.country-slot is geniaal gevonden. El Rodeo klinkt Spaanser dan ooit en vormt de denkbeeldige soundtrack van een complexe spaghetti-western. Akoestische gitaar en contrabas houden elkaar in een opwindende kadans. Een nieuw hoogtepunt.

Argleben II sluit hier wonderbaarlijk vlotjes op aan maar het is vooral afsluiter Court Order die het laatste vuurwerk afschiet op een plaat waarvoor we een blik aan superlatieven dienen open te trekken. Deze track is het moment suprême van dit album. Instrumentale pracht die de woestijn tot de mooiste plek op Aarde maakt. Desolate landschappen flitsen voorbij en de verzengende hitte wordt geblust met een Zuid-Amerikaanse flair en een adembenemende ritmesectie. Verdomd straf!

En zo klinkt de hele plaat. Garcia blaakt van geestdrift en neemt ons mee op een zinneprikkelende zegetocht door de woestenij. De zandstorm luwt. We pinken een traan weg. In welke taal de coyote dan wel mag gehuild hebben, het maakte een verpletterende indruk…

1. Kylie
  2. Green Machine
  3. Give Me 250ML