Review Mammoth Mammoth - Mount the Mountain

8.5

Artiest: Mammoth Mammoth

Album: Mount the Mountain

Genre: Rock/Stoner

De Australische Stoner rockband Mammoth Mammoth zag het levenslicht medio 2007. Binnen hun muziek zitten echter ook punk elementen. Na enkele full-length albums, en een eerste EP in 2008, brachten deze heren in februari 2016 een gloednieuwe EP op de markt via Napalm Records. De band heeft ondertussen niet stil gezeten, dit jaar kwam eindelijk een nieuwe plaat op de markt: Mount the Mountain. Mammoth Mammoth zijn meesters in het vermengen van rock, punk en een uitgebreid pallet van muziekstijlen. Dat blijkt al bij die eerste enorm catchy tot aanstekelijke klepper Mount the Mountain. Daarmee geeft de band reeds de toon aan van de gehele plaat. Omgeven door snelle gitaarriffs, die recht doorheen het hart snijden, blijft de sound van Mammoth Mammoth aan de ribben kleven en voelen we de neiging stevig te headbangen en uit de bol te gaan. Spellbound, Hole in the Head. De vlijmscherpe gitaarpartijen, blijken telkens de rode draad doorheen het geheel te zijn.

De ene adrenalinestoot is nog niet verwerkt, of daar is de andere al. Nee, rustpauzes zijn ons niet gegund, we worden gewoon op sleeptouw genomen door een wildwaterbaan zonder eindpunt. Zo lijkt het wel. Hypnotiseren doen de songs ook, dankzij weer dit indrukwekkende kruisbestuiving tussen riffs en knetterende drumsalvo's. Waarna een al even tot de verbeelding sprekende vocale aankleding je uiteindelijk in een trance over de dansvloer doet zweven. Puurder dan dit kan rock-'n-roll niet zijn, merken we telkens opnieuw op. Echter een label kleven op de muziekstijl van deze Australische band is hen tekort doen.

Het tempo telkens naar een ultiem hoogtepunt gedreven, waarna we totaal verweesd en badende in het zweet achterblijven. Songs als Procrastination, Sleepwalker, Epitome tot Hard Way Down worden zonder enig medelijden door onze strot geramd. Deze band verlegt grenzen binnen rockmuziek, dat bleek al uit hun EP vorig jaar. Met dit klasse album bevestigen ze wat we al wisten. Bovendien smeken de songs om live gebracht te worden. Pas op een podium zal dit zorgen voor een wervelend rockfeestje, waarbij het dak er gegarandeerd afgaat. Zelfs tijdens het beluisteren van deze plaat, was het onmogelijk gewoons stil te blijven zitten op onze stoel.

We kunnen dan ook besluiten: Mammoth Mammoth leveren ons met Mount The Mountain een overdosis pure rock-'n-roll, zonder fransjes. Elk van de songs blazen ons omver, ook al lijkt alles op diezelfde lijn te liggen. Na circa veertig minuten de ene kanonskogel na de andere op ons hoofd te krijgen, blijft geen spaander geheel van onze hersenpan. En dat is nu net het soort rock en aanverwante muziek waarvoor we met veel plezier uit de bol durven en willen gaan. Deze Australische band heeft daarvoor geen overdreven showelementen nodig, nog ingewikkelde soundscapes. De eenvoudige ingrediënten waarmee menig rockband groot is geworden, verweven met een uiteenlopend pallet van muziekstijlen. Dat biedt Mammoth Mammoth ons aan. En daarmee slaan ze ons compleet murw, van begin tot pril einde.

1. Mount the Mountain
  2. Spellbound
  3. Hole in the Head