Review Minotaurus - Insolubilis

7
Uw beoordeling: 7

Artiest: Minotaurus

Album: Insolubilis

Genre: Folk Metal

Label: Limb Music

Minotaurus valt onder het genre folk metal maar we horen ook een deel andere elementen terugkomen. Er wordt geëxperimenteerd met zowel rock, vele verschillende instrumenten en een mix tussen zowel mannelijke als vrouwelijke vocalen, niet de doorsnee folkmetalband dus. Ondertussen heeft deze Duitse band al wat aan populariteit gewonnen. Tussen 1997 en 2013 werden enkele EP’s en een deel studioalbums gemaakt maar vooral het album The Call uit 2013 zorgde voor een doorbraak. Na drie jaar wachten was het de vraag of het nieuwe album Insolubilis (latijn voor eindeloos) beter was dan de voorgaande albums.

The Call was geen slecht album maar het kon niet overtuigen zoals de albums van Ensiferum of Eluveitie of de andere grote folk bands. Preacher Show Me The Way heeft een intro waar men een sfeer probeert over te brengen maar het lijkt niet echt te lukken. We horen hierna onmiddellijk een leuk riffje maar dat wordt al snel vervangen door een klassieke gitaar. Een leuke toevoeging is het duet tussen een Clarissa en Reiner. De daaropvolgende riffs lijken beter bij andere nummers te passen. Kort samengevat dit nummer kon beter afgewerkt worden, de overgangen lopen niet vloeiend in mekaar over en de solo eindigt te abrupt. Dit gevoel krijgen we bij vele nummers op dit album.

Er zijn ook nummers die ons volledig kunnen bekoren. Cemetery is hier een voorbeeld van. De gitaarriffs lopen goed in mekaar over, er wordt minder geëxperimenteerd en we krijgen een goed klinkende solo te horen. Na enkele mindere nummers komt de stevige kant van Minotaurus naar boven. Poison Rose heeft zonder twijfel een van de beste intro’s op het album en vooral de samenhang is logisch en klopt volledig. Enkele tempowissels en wisseling van vocale stijlen zorgt ervoor dat dit nummer aantrekkelijk blijft. Folkmetalbands gebruiken vaak instrumenten als een fluit, harp en bassoon. Ook hiervan wordt gebruik gemaakt. Dit komt volledig tot zijn recht bij Bonfire Brothers, Legend en The Haunted Palace. Als we hiernaar luisteren, denken we spontaan aan bands zoals Eluveitie. Deze sing-along nummers zullen er live voor zorgen dat velen de vuisten spontaan de lucht in gooien en beginnen mee te zingen. De titeltrack Insolubilis is misschien een beetje lang om interessant te blijven, het verhaal hierachter zit goed maar na een tijd kan het voor de doorsnee folkliefhebber langdradig worden. Als we de compositie en het vormschema onder de loep nemen horen we de kwaliteiten van de muzikanten.

Het gebruik van een harp bij The Haunted Palace zorgt ervoor dat onze nieuwsgierigheid aangewakkerd werd. Van deze momenten moet de band het hebben. De vocale mix, de folk instrumenten en af en toe zware riffs doen ons terugdenken aan de vorige albums van deze band. Hierdoor kunnen we concluderen dat Minotaurus verder gaat op de vorige albums, goed nieuws voor de fans dus. Nummers als Cemetery, Bonfire Brothers en vooral The Haunted Palace zijn de sterkhouders en maken ons warm voor deze band. Een album dat in de smaak zal vallen bij de fans van de band en bij een deel liefhebbers van de rustigere folk metal. We hebben hier te maken met een band die volwassener is geworden doorheen de jaren, dit zien we vooral aan de kwaliteit van de teksten. Minotaurus heeft potentieel en zullen we zeker blijven volgen.

1. Preacher Show Me The Way
  2. Davy Jones' Locker
  3. Only A Dream