Review My Sleeping Karma – Mela Ananda Live

7.5

Artiest: My Sleeping Karma

Album: Mela Ananda Live

Genre: Postrock

Live albums, we zijn er geen voorstander van omdat de sfeer in een concertzaal haast moeilijk te kopiëren is naar een plaat. Vooral is zo een 'live album' dan ook eerder een mooi verzamelstuk voor de fans van een bepaalde artiest of band. Mela Anada Live van My sleeping Karma komt op 24 februari op de markt, via Napalm Records. Wie bekend is met My Sleeping Karma weet dat ze hun inspiratie halen uit de spiritualiteit. Zo verwees Soma (2012) naar een godendrank. Ook in hun daarop volgende album Moksha (2015) liggen verwijzingen naar spirituele achtergronden. De term Moksha is in verschillende Indiase religies redding, bevrijding en verlichting. Datzelfde gevoel brengen ze ook naar boven op deze Mela Ananda LIve, die we dan ook kunnen zien als een religieuze live trip, doorheen ons hart en ziel. Enigma42 is zo een wondermooie song, die je zal bedwelmen en tot andere sferen brengen. Maar je zou dus niet zeggen dat dit live wordt gebracht.

Een optreden van My Sleeping Karma is doorgaans dan ook een trip met weinig woorden, maar veel daden. Naast de postrock elementen zitten er binnen de muziek niet veel bindteksten. Echter zitten er wel enorm veel psychedelische soundscapes verborgen. My Sleeping Karma zorgt met zijn muziek met ingetogen momenten tot een snoeiharde climax, voor hetzelfde soort intensiteit dat je hoort bij menig postrockband. Het is echter net die inbreng van psychedelische elementen die ervoor zorgt dat het niet echt als postrock klinkt. Muziek die je vooral moet 'voelen' om ze echt te begrijpen, zo zou je het eerder kunnen noemen. Mela Ananda LIve is puur op die basis  dan ook eerder een verzamelplaat geworden voor de fans van de band. Of een leuk allegaartje voor postrock fans, die de band wat beter willen leren kennen, eer ze er platen zouden van kopen

Je hoort trouwens toch de evolutie die de band heeft ondergaan tussen hun plaat in 2012 en de meest recente in 2015. Veel verschillen zitten er echter niet tussen songs als Ephedra uit Soma en Akasha uit Moksha. Dat bleek op plaat ook al zo te zijn. We gaan dan ook eerder voor de totaalbeleving en die komt op deze verzamelplaat dan weer wel boven drijven.  Deze plaat vat puur muzikaal dan ook goed samen hoe een live optreden van My Sleeping Karma aanvoelt, zonder dat je zelf op dat concert aanwezig bent. Waaruit we kunnen besluiten dat de heren in hun opzet zijn geslaagd: een 'live' registratie aanbieden, die de fans zeker zullen omarmen als een heel mooie toevoeging aan hun collectie. Maar ook een soort visitekaartje naar postrock liefhebbers toe, die de band wat beter willen leren kennen. Niets nieuws onder de zon dus, maar gewoon een leuke verzamelaar zonder meer. Dat is onze eindconclusie.

1. Enigma42
  2. Glow11
  3. Ephedra