Review Necrophobic – Mark Of The Necrogram

8

Artiest: Necrophobic

Album: Mark Of The Necrogram

Genre: Blackened Death Metal

Het heeft meer dan vier jaar geduurd, maar daar is hij dan, de nieuwe Necrophobic. In die vier jaar is er ook heel wat gebeurd. Enkel Joakim Sterner en Alex Friberg blijven op dit album nog over van de line up ten tijde van voorganger 'Womb Of Lilithu'. Je zou kunnen zeggen dat de cirkel zo goed als rond is voor Necrophobic. Aangezien dit album de terugkeer inluidt van oudgedienden Anders Strokirk (vocals) en gitaristen Sebastien Ramstedt en Johan Bergebäck.

Voorganger 'Womb Of Lilithu' kreeg gemengde reacties, het zou me verbazen dat dit ook het geval zou zijn bij dit 'Mark Of The Necrogram'. Het eerste nummer is tevens de titelsong en deze schiet meteen op kruissnelheid uit de startblokken. Hier wordt geïllustreerd waar dit album voor staat: blastbeats (maar geen overdaad), vette riffs, goed verstaanbare grunts en een enkel sfeervol intermezzo. Een aangename binnenkomer. Odium Caecum, wat zoveel als blinde haat betekent, begint met sfeervol gitaarspel en gefluister op de achtergrond om vervolgens uit te barsten in een duivels potje deathmetal. Hierna volgt misschien wel het beste nummer van het album, Tsar Bomba. Er sluipen hier en daar wat traditionele heavy metalinvloeden binnen, wat het nummer een zeker oorwurmgehalte geeft. Halverwege is er eventjes een rustpuntje met een semi-akoestisch rifje dat vervolgens aan de hand van een steeds meer naar de voorgrond tredende gitaarharmonie aanzwelt om het nummer vervolgens weer te hernemen zoals het begonnen is.

Het volgende nummer Lamashtu is ook een hoogvlieger, het begint met diepe grunts, een bassolo en melodieuze gitaarlijnen om vervolgens over te gaan in blastbeats, een patroon dat zich hierna min of meer herhaalt en het werkt! Dit album zal live potten breken! Sacrosanct gaat vervolgens genadeloos te keer met als doel je KO te meppen, maar eerst wordt je eventjes gesust met een lager tempo, zo komt die laatste genadeslag dubbel zo hard aan! Pesta begint met een sfeervolle gitaarintro om vervolgens over te gaan in een heerlijk midtempo stuk, waarna het gaspedaal nog eens wat dieper kan ingeduwd worden. Halverwege wordt de gaspedaal losgelaten in een donkere downtempo midtro, want ja, je moet trager rijden als het donker wordt.

Hierna gaat de snelheid weer flink omhoog. Requiem For A Dying Sun, toch wel de meest poëtische titel van het album, begint als een midtempo deathmetalnummer met een vette dubbele bas. Dit gaat over in wat meer psychedelische gitaren en zowaar een horrorsynth om daarna weer te eindigen zoals het begonnen is. Met een titel als Crown Of Horns kun je alleen maar scoren zullen ze gedacht hebben bij Necrophobic. Het nummer zelf is op zich niet slecht, maar voegt niks meer toe aan de rest van het album. Je krijgt het gevoel het al eens eerder gehoord te hebben. From The Great Above To The Great Below blijft min of meer op dezelfde snelheid hangen. Wat jammer is want de tempowisselingen zijn nu net één van de sterktes van Necrophobic op dit 'Mark Of The Necrogram'. Het boeit dus ook minder dan de rest van dit sterke album. Afsluiter Undergǻngen is een instrumentale outro. Instrumentale outro’s durven nogal eens albumvulling te zijn, maar dat is hier niet het geval. Deze outro is het beluisteren meer dan waard.

'Mark Of The Necrogram' is een meer dan verdienstelijke plaat die van iedere liefhebber van death of black metal een kans verdiend. Necrophobic zal met dit album hoe dan ook toch nog wat zieltjes bijwinnen. Is dit album een klassieker in wording? Neen, daar valt voor te vrezen. Maar uiteindelijk is dit gewoon een goede plaat.

1. Mark Of The Necrogram
  2. Odium Caecum
  3. Tsar Bomba