Review Nervosa - Downfall Of Mankind

8

Artiest: Nervosa

Album: Downfall Of Mankind

Genre: Thrash Metal

De dames van Nervosa lieten recent hun nieuwe album los op planeet aarde, en we vermoeden dat de aardbeving in Limburg daar een voorproefje van is geweest, want pit hebben ze zeker. Het nieuwe album krijgt de naam Downfall Of Mankind mee en is hun derde langspeler.

Beginnen doen we met het duister klinkende Intro. Dat perfect de spanning opbouwt om ervoor te zorg dat het album met Horrordome volledig kan openbarsten. Meteen vliegen ze er in. Snelle riffs, drums de je liever door de kamer zien trillen dan dat je op je gemak kan genieten en een zangeres waardoor je niet aan de titel van het nummer, noch het album durft twijfelen. Je had één minuut om wakker te worden, maar nu is het gas geven.

Een andere stevige song is Eslaved (maar eigenlijk voldoen ze allemaal aan dit label). Strakke riffs die naadloos op elkaar aansluiten en je doorheen de hele song sleuren. De krijsende vocalen vliegen je om de oren, en toch worden ze je op geen enkel moment te veel. … And Justice For Whom? is terug een knaller van formaat die misschien wel de draak steekt met …And Justice For All van Metallica. Want is het nog justice for all? De dames van Nervosa lijken er op hun ondertussen gekende manier aan te twijfelen.

Met Kill The Silence krijgen we een nummer dat we reeds kennen van een videoclip. De dames geven het beste van zichzelf in deze krachtpatser van net geen vier minuten. De videoclip toont de band die volledig opgaat in hun nummer. Raise your fist begint met de speech van Martin Luther King… I have a dream… Gevolgd door nog enkele andere stukken uit speaches. Een nummer dat voornamelijk gaat over gelijke rechten voor iedere medemens. Een nummer dat enorm inspeelt op de actualiteit en dat live ongetwijfeld op veel bijval zal kunnen rekenen door de simpliciteit van het refrein.

We besluiten graag dat Nervosa een stevig, snel en goed album aflevert. Er is wel wat afwisseling, maar niet enorm veel. Het gaat vooral snel vooruit en dat horen we graag. Nervosa bevestigd zijn (of haar?) kenmerk nogmaals. Mannen? Die hebben ze duidelijk niet nodig, en we vermoeden dat veel mannelijke zangers moeten onderdoen voor wat Fernanda Lira hier voor elkaar krijgt.

1. Intro
  2. Horrordome
  3. Never Forget, Never Repeat