Review Oknos - Old World

6.5
Uw beoordeling: 6.5

Artiest: Oknos

Album: Old World

Genre: Symphonic Metal

Label: FemMeropa

Duitse symphonic metalband Oknos heeft zijn debuutalbum Old World op de wereld losgelaten. De band werd in 2013 opgericht met bands als Nightwish en Delain als inspiratiebron. Reeds in 2014 begonnen ze kleine optredens te spelen waarna de opnames van hun eerste langspeler konden beginnen. Hierin vertellen ze verhalen over liefde, avontuur, dood en hoop.

Old World start met een dreigende parlando in Struggle. Muzikaal is dit een sterke opener; zowel instrumentaal als vocaal. Het is echter moeilijk om de tekst te verstaan. Iets wat voor een conceptalbum met een verhaal natuurlijk wel een minpunt is. Old World gaat met de intro de oosterse kant op, met een beetje fantasie waan je je tussen de slangenbezweerders. Ook wanneer de zang ingezet wordt blijft de zachte sfeer hangen, jammer genoeg wordt ze een beetje overstemd. Dramatiek moet er natuurlijk ook zijn en die kan men vinden bij Sin. Opnieuw kan er aan het vocale deel nog wel wat gesleuteld worden want het klinkt allemaal nogal geforceerd en moeilijk. In Keeper Of Time kunnen we voor het eerst genieten van het zwaardere werk, zowel muzikaal als vocaal, de combinatie mannen- en vrouwenstem zorgt voor de eerste echte zweem van originaliteit. In Falling blijft de band inovatief; een rustige intro gaat over in een stevig nummer waarin af en toe eens een galmeffectje wordt toegepast. Voor wat geordende chaos wordt gezorgd in Guiding Light maar verder is het geen bijzonder nummer. De variatie blijft wel behouden wanneer in The Gods They Have No Love voor opnieuw een mannenstem gebruikt wordt. Een fijne afwisseling en een prachtig stemgeluid.

Wat volgt is Ghostship, het paradepaardje van dit album. De intro is nogal voorspelbaar maar het spel van mannenstemmen in de achtergrond zet de sfeer perfect neer en het minimale gebruik van gitaar tijdens de vocals zorgt ervoor dat ze deze keer wél verstaanbaar zijn. Ook de middeleeuwse klanken van Queen Of Ice zorgen voor een originele insteek, de zanglijn is hier bijzonder aangenaam en passend bij de sfeer.

Bij Fire en Sailor’s Love Story is het enthousiasme even gaan liggen, op zich geen slechte nummers maar het lijkt alsof je ze wel al eens ergens gehoord hebt. Weinig nieuw onder de zon dus. Hoewel Requiem eigenlijk wel enkele verrassende elementen bevat, waaronder opnieuw de mannenstem en iets wat op een kloppend hart lijkt, is de deprimerende sfeer niet direct goed om terug in de plaat te komen. Een beetje een sisser als afsluiter.

Als debuutalbum mag Old World er zeker zijn. Oknos toont hier zeker potentieel. Alleen is er wel nog wat werk aan de productie in combinatie met de vocals. Door de moeilijke verstaanbaarheid van de teksten gaat er toch heel wat verloren. Jammer want op zich is het zeker een goed concept en zitten er enkele voorbeelden in van hoe het wel moet. Op naar de tweede plaat die dan hopelijk vol staat met dezelfde kwaliteit als deze die in Ghostship getoond wordt.

1. Prologue
  2. Struggle
  3. Old World