Review Omnium Gatherum - The Burning Cold

8

Artiest: Omnium Gatherum

Album: The Burning Cold

Genre: Melodic Death Metal

Deze Finse melodieuze deathmetalgroep is reeds aan hun achtste album toe. Opgericht in 1996 en van de originele bezetting is enkel nog gitarist Markus Vanhala aanwezig. Zelfs voor hun laatste release hebben ze nog een nieuwe drummer aangetrokken, Tuomo Latvala (Torture Killer). In vergelijking met de vorige albums is deze The Burning Cold niet echt vernieuwend en tappen ze uit hetzelfde vaatje als bij hun eerder verschenen albums. Toch zorgen ze links en rechts toch wel voor een paar verrassingen.

Een mooie instrumentale The Burning opent het album en is de ook de perfecte intro voor Gods Go First, een brutale en agressieve song die dan ook nog eens aan kracht toeneemt eens Jukka Pelkonen er zijn grommende vocalen op loslaat. Refining Fire is een song die op liveoptredens uit volle borst kan meegebruld worden, ook de schitterende gitaarpartijen brengen dit nummer tot een prachtig geheel. Rest In Your Heart zorgt voor de eerste adempauze met een warme melo-death sound. Alhoewel Jukka's stemvolume het toch terug iets heftig van maakt.

Alles barst terug los in Over The Battlefield en samen met Gods Go First zijn dit twee songs die het live wel zeer goed gaan doen. The Fearless Entity is het meest 'normale' nummer op dit album met enkele rustige passages. By The Sky kunnen we klasseren onder de noemer slow, voor zover dat dit bij Omnium Gatherum mogelijk is natuurlijk. Bij Driven By Conflict en Panet Scale zijn alle adempauzes verdwenen en er wordt er terug stevig ingevlogen. Afsluiter van dit album is Cold, dat met een prachtige intro en outro tevens het langste nummer van deze plaat is.

Omnium Gatherum is een melodieuze deathmetalband maar ze bedienen zich ruimschoot van andere genres. Zo hoor je in heel want nummers zowel sludge metal, doom metal, symfonische en technische metal passeren. De vocalen van Jukka en de gitaarpartijen van Markus (tevens ook lid van Insomnium, misschien daardoor dat sommige partijen zo dicht bij elkaar leunen) zorgen ervoor dat The Burning Cold toch wel tot de betere Finse deathmetal behoort.

Ondanks dat dit hun achtste release is blijven ze toch een beetje in de ondergrond steken, maar Century Media Records houden ze aan boord, gezien hun beperkte bekendheid wil dit toch wel iets zeggen.

1. The Burning
  2. Gods Go First