Review Powerwolf - The Sacrament Of Sin

7
Uw beoordeling: 7

Artiest: Powerwolf

Album: The Sacrament Of Sin

Genre: Power Metal

Label: Nuclear Blast

Power metal, you love it or you hate it. Net zoals genregenoten Sabaton wordt ook deze Powerwolf even vaak neergebliksemd als geprezen. Powerwolf gebruikt net als Sabaton een welbepaald thema doorheen hun songs, maar zij hebben het niet over oorlog maar over meer mythische en mystieke thema's. Weerwolven en vampiers maken bij Powerwolf de dienst uit. Zondag treedt de band aan in de Ancienne Belgique met Amaranthe als support, meer dan reden genoeg om snel nog de review van Powerwolf's meest recente telg 'The Sacrament Of Sin' online te gooien.

En dit album loont meer dan de moeite. Live hadden we reeds het genoegen om enkele songs te aanhoren afgelopen zomer op het Duitse Summer Breeze waar GigView aanwezig was en we kunnen stellen dat ze live minstens even krachtig overkomen als op welk medium je ook gebruikt. Het genre moet je natuurlijk wel wat liggen want niet iedereen is fan of voorstander van de gotische, bombastische muziek van de band. Bombastisch wordt het album alleszins al op gang getrapt door Fire & Forgive, kerkklokken -en bellen weerklinken vooralleer een snedige riff de song pas echt doet openbarsten. Zanger Atilla Dorn beschikt over de perfecte stem voor dit genre van metal, de raspende maar soms hoog uithalende stem is bijna typerend binnen power metal. Een leuke opener die smaakt naar meer. Dezelfde achtergrondgeluiden weerklinken op Demons Are A Girl's Best Friend, van tempo is deze track terughoudender dan zijn voorganger en komt deze meer over als een power ballad, wat zeker geen minpunt hoeft te zijn. Want het past binnen de thematiek van de song. Horror boven bij Killers With The Cross, onze nekharen gaan overeind staan bij het horen van de latijnse teksten. Zowaar een folkmetalsong lijkt te beginnen wanneer de eerste noten van Incense & Iron weerklinken door de speakers, die sfeer houdt wel een beetje aan maar het is wel degelijk een echte power metal song. Wij hebben door de folkinvloeden alvast zin om ons glas te heffen dus dat is ook niet slecht hé. Met Where The Wild Wolves Have Gone krijgen we een aandoenlijke ballad voorgeschoteld. De gevoelens in de lyrics worden perfect weergegeven in deze song en de solo's van Matthew en Charles Greywolf klinken geweldig. Bombastisch en met een dikke scheut gothic, zo omschrijven we Stossgebet. Een song die trouwens grotendeels in Latijns en Duits wordt gezongen, dit geeft die bombastische sfeer nog een extra stoot. Nightside Of Siberia is zo een track die spontaan een glimlach op je gezicht kan toveren. Het feestgevoel druipt er als het ware van af hoewel de titel en teksten totaal iets anders doen vermoeden.

Ruim over halfweg dit sterke album vinden we titeltrack The Sacrament Of Sin terug. Als we jullie een tip kunnen geven, bekijk zeker ook de video's van deze band. Ze geven een perfect beeld van de songs en de thematiek en lonen meer dan de moeite. Dit album zit tsjokvol songs die je gewoon uit volle borst wil meebrullen alsook deze geweldige Venom Of Venus. Natuurlijk helpen de eenvoudige lyrics hier handig aan mee, waar we niet mee willen zeggen dat ze niks voorstellen. Maar anders dan bij deathmetalbands of metalcorebands zijn de teksten nu eenmaal een pak duidelijker te verstaan. Laat de orgels nog maar eens weerklinken, laat de gitaren gieren en wordt samen met de band een Nighttime Rebel. Als we de muziek zo horen moet het toch enorm plezant zijn om een weerwolf of vampier te zijn. Maar helaas komt aan elk verhaal een einde en zit ook dit album er met Fist By Fist (Sacralize Or Strike) alweer op. Gelukkig bestaat er iets zoals een repeatknop en heeft muziek totaal geen vervaldatum. Wij genieten dus gewoon lekker verder.

1. Fire & Forgive
  2. Demons Are A Girl's Best Friend
  3. Killers With The Cross