Review Primal Creation - Demockracy

8

Artiest: Primal Creation

Album: Demockracy

Genre: Thrash Metal

Label: Eigen beheer

Op 10 juni stelt Primal Creation hun plaat Demockracy voor op een releaseparty in Jeugdhuis De Route in Eeklo. De band timmert al sinds 2014 aan de weg, en heeft ondertussen een heel sterke live reputatie opgebouwd. Primal Creation brengen nu dus eindelijk hun debuut op de markt, die op zaterdag 20 mei. Hun muziekstijl wordt omschreven als 'modern Thrash Metal'. We citeren de introductie op de vi.be pagina van de band: Whilst retaining the attack and drive of thrash metal, things got spiced up with progressive twists, lingering leads, shredding solos and an occasional unsuspected break. These 9 tracks of modern thrash metal got topped off with authentic angry vocals, laying the wrongs of our world at your feet. At times playfully sarcastic, but mostly straightforward and in-your-face. Met zo een introductie leg je de lat uiteraard vrij hoog, de verwachtingen waren eveneens zeer hoog gespannen. Nu, Primal Creation brengt een fijne thrash metal plaat uit, die ons met verstomming slaat van begin tot einde.

Reeds bij de eerste song The Mockracy valt de technisch hoogstaande wijze waarop instrumentalisten en vocalist hun ding staan te doen, enorm op. Met een krachtige intro, waarbij gitaarriffs als vlijmscherpe messen doorheen je hart snijden, voelen we een adrenalinestoot ontstaan die ons prompt doet uitzien naar de rest van de plaat. Bovendien beschikt Primal Creation over een frontman/zanger die met zijn heel bijzondere stem je haast letterlijk de doodsteek geeft. Gerugsteund door al even hoogstaande drumsalvo's die door merg en been gaan. Kortom, een potje technische thrash metal zoals we niet elke dag voorgeschoteld krijgen, en dan zijn we nog maar aan de eerste song van dit debuut.

Vote Clown- Await the Trap, Cast the Fire Stone, Good Riddance, ... Telkens valt die perfecte combinatie tussen instrumenten en vocalen het meest op. Er wordt niets aan het toeval overgelaten en de luisteraar wordt letterlijk bij het nekvel gegrepen en meegesleurd in een maalstroom van indrukwekkende riffs tot salvo's die aanvoelen als mokerslagen, waarna die duivelse stem je uiteindelijk compleet murw slaat. Ja, een gedoodverfd concept binnen het thrash metal gebeuren, echter is er veel meer aan de hand op deze plaat. Als het ware verteld de band een verhaal en sleurt zijn publiek mee naar een onaardse wereld, waar vermoedelijk geen rozenblaadjes op de grond vallen maar hersenpannen worden ingeslagen.

Dat Primal Creation het soort technisch thrash metal brengen van onaards hoog niveau, daar bestaat het minste twijfel over. Zelfs na drie luisterbeurten voelen we nog steeds koude rillingen over onze rug lopen bij ijzersterke songs als Retain the Fight, Emperor en zoveel meer. Prompt zetten die songs aan tot headbangen en overgaan tot een deftige moshpit doorheen de huiskamer. Na die deugddoende wervelstorm wordt deze klasseplaat afgesloten met een korte intro in de vorm van Memories..., zowaar in een intiem en dreigend moment,  dat perfect aansluit op de afsluiter ...Of Diminishing Returns. Nog één keer de teugels vieren en de luisteraar een ferme krop in de keel bezorgen, als kers op de taart kan dit wel tellen.

Primal Creation brengt met Demockracy een debuut uit dat niet zomaar aan de ribben blijft kleven. Dit is technisch thrash metal van enorm hoog niveau, deze heren moeten niet onderdoen voor menig 'grote band' binnen de scene. Elk van de songs ademen een perfectie uit, die we niet elke dag tegen komen binnen het thrash en aanverwante gebeuren. Echter het meest opvallend is de combinatie tussen alle elementen samen. Niet één riff steekt uit boven een drumsalvo, ze snoeien allemaal even hard als botte bijlen door ons hart. Nee, het is net die samensmelting van gitaarpartijen, lekker loos gaande drums en vocalen die recht door je hart gaan die ons over de streep trekken en - zoals we aangaven - totaal verweesd achterlaten.

1. The Mockracy
  2. Vote Clown – Await the Trap
  3. Cast the First Stone