Review The Sad Flowers - The Sad Flowers

6
Uw beoordeling: 6

Artiest: The Sad Flowers

Album: The Sad Flowers

Genre: Alternative rock

Label: The Sad Flowers Garden

Er waren eens twee mannen uit het Antwerpse: Jan Ooms en Jany Claeskens. Zij vonden dat de huidige maatschappij zo donker was geworden dat deze dringend een gepaste soundtrack nodig had. Wanneer ze hierbij dan nog eens  af en toe een videoclip mogen regisseren waar vrouwen in ronddartelen die (soms) niet al te veel om het lijf hebben, is dat mooi meegenomen! Ziedaar mijn interpretatie waarom Jan en Jany The Sad Flowers oprichtten. Alleen de bandnaam doet al vermoeden dat we op dit album geen opwekkende liedjes gaan terugvinden genre livin’ la vida loca! Een blik op de tracklist doet inderdaad heel wat anders vermoeden: Hate, Never Mind, Liar, Feeling Strange zijn maar een greep uit een reeks vrolijke songtitels.

Maar wat krijgen we eigenlijk geserveerd? Denk dark metal meets new wave meets doom metal en een beetje goth. Mij deed het nog vooral denken aan de goede oude Danzig jaren, de tijd wanneer Glenn nog niet helemaal ontspoord was. Dit kan vooral komen door de stemkleur van de zang. Tekstueel putten de heren uiteraard uit jaren ervaring (beide heren zijn geen twintigers, zelfs geen dertigers meer), hun kijk op de wereld is vrij somber, maar dat had ik al gezegd, nietwaar? Heel het album baadt in een donkere mist overgoten met onheilspellende melodieën. Het is ook een beetje daar dat het schoentje wringt. Na een tijdje heb je het gevoel dat je het wel allemaal eens gehoord hebt en beginnen de nummers een beetje te veel op elkaar te lijken. Het is wel bijzonder knap om deze sound met twee mensen neer te zetten! Zeker geen slecht debuut!

1. The Cry
  2. Hate
  3. The Caling