Review Sanctuary - Inception

9

Artiest: Sanctuary

Album: Inception

Genre: Heavy/Thrash Metal

Legendarische bands die een reünie doen en zelfs nieuwe platen uitbrengen, al te vaak zorgt dit voor een flauw afkooksel van wat ooit is geweest. Maar, er zijn altijd uitzonderingen. Neem nu Sanctuary, ontstaan in 1985. De band bracht met Refuge Denied en Into the Mirror Black klassiekers uit binnen het heavy metal gebeuren. Het verhaal gaat dat Sanctuary, onder druk van o.a. de grunge movement, er vroegtijdig mee ophield in 1992. Een deel van de band zou nog successen boeken met Nevermore. Met hun comeback album The Year the Sun died uit 2014, bewees de band nog steeds stevig te kunnen uitpakken als vanouds, maar ook de nodige spontaniteit naar voor brengen, wat ons hoopvol stemde naar de toekomst toe. De nieuwste schijf Inception is een verzameling demo’s uit de periode voor de release van Refuge Denied. De meeste songs daarvan haalden het debuut, maar er staan echter ook twee onuitgegeven nummers op. Inception verschijnt op 24 februari via Century Media Records.

Jarenlange ervaring binnen het vak combineren met jeugdige spontaniteit van jonge wolven in het vak. Dat is wat ons doorgaans over de streept trekt bij het beoordelen van nieuw werk van 'oude rotten' in het vak. Nu, vanaf Dream of the Incubus voel je al direct aan dat Sanctuary niet zomaar lukraak teruggrijpt naar deze succesvolle formule. Ze blazen zowel band als muziekstijl van toen nieuw leven in met songs die eigenlijk tot het verleden behoren. Daarvoor moet je heel sterk in je schoenen staan. Die for my Sins bevestigt de ingenomen stellingen alleen maar. Zo zijn er rauwere versies van songs die toen wel op Refuge Denied zijn beland. Of stellen we vast dat de twee onuitgebrachte songs Dream of the Incubus en I Am Insane niet moeten onderdoen voor de klassiekers die Sanctuary ooit heeft uitgebracht. Meer nog, ook deze twee songs worden nieuw leven ingeblazen. Het voornaamste is dat je dus duidelijk hoort dat de band niet zomaar een routineklus afwerkt, maar oude songs in een nieuw heavy metal kleedje steken.

Zonder meer moeten we daar toch een kleine kanttekening bij plaatsen. De fans die de band al zoveel jaren volgen, zullen een klein beetje op hun honger zitten omdat ze eigenlijk snakken naar nieuw materiaal. Dat zou er pas in 2018 aankomen met Dead Again. Maar eerlijk is eerlijk, als fans op zoek zijn naar onuitgegeven songs, demo's en materiaal van hun favoriete band, dan zat dit hen aangenaam verrassen. Dan is Inception een aanrader van formaat. Bovendien, metalliefhebbers die de band nog niet zo goed zouden kennen zullen met volle teugen genieten van dit potje prima old school heavy metal, gedrenkt in een badje jaren 80 maar met een vette knipoog naar het heden.

We kunnen dan ook besluiten: Sanctuary bewijzen met Inception dat een reünie niet per se moet leiden tot een routineklus, waardoor zo een band blijft teren op oude successen en daar niets meer of minder aan toevoegt, waardoor de fans en luisteraar bovendien eerder verlangen naar die tijd van toen. Sanctuary heeft de band een nieuwe injectie gegeven, en zijn - bij wijze van spreken - gereïncarneerd tot een jonge band, met de levenservaring van oude rotten in het vak. Wat ons dan weer hoopvol doet uitzien naar de toekomst en naar de nieuwste schijf in 2018.

1. Dream of the Incubus
  2. Die for My Sins
  3. Soldiers of Steel