Review Scarved - Lodestone

8

Artiest: Scarved

Album: Lodestone

Genre: Hard rock

Label: Sleazy Rider Records

De Belgische band Scarved is toe aan hun tweede studio-album. Lodestone volgt voorganger Dynamite op en is nog meer volgespekt met pure rock ’n roll en hardrock.

Vanaf de eerste nummers hoor je de invloed van de vroege jaren van bands als Grave Digger en Black Sabbath. De opnamekwaliteit klinkt ook zo, jaren seventies, dat hoor je niet zoveel meer. De tijdsgeest van toen wordt ook weerspiegeld. Het album vangt aan met bluesy rock op Naughty Reflexes dat dit al onmiddellijk reflecteert. Met de hit Sweet Surrender wordt er meer aan de hardrock kaart getrokken. Zangeres Caro blinkt uit met haar zwoele stem als ze de teksten zingt bv. “moving those sexy hips tonight”. Het hele album lijkt overigens gevuld met de termen sexy en sexual, zoals we zeiden, het weerspiegeld die oude flower power tijdsgeest. Sweet Surrender is een heel aanstekelijk nummer.

Misschien enigszins onverwacht start Battlefield met loeiende sirenes en geweerschoten, dat overgaat in zachte rock met een constant ritme. Niet direct het beste nummer, maar een klepper volgt op: Toxic Rat Race klinkt zo ongelooflijk early Black Sabbath! Geen hese Ozzy, maar een verleidelijke vrouw, wat verkies je zelf? Titeltrack Lodestone keert terug naar de zwoele hardrock en Garden of Eden schreeuwt unconditional lovemaking en flower power uit. Klassieke gitaar zet in waarop een drumritme en de elektrische gitaar volgt.

Daarna vervalt het album echter in meer van hetzelfde. Met uitzondering de ballade Heart of Rock & Roll zijn er geen uitschieters meer, gewoon prima hardrock. Elke song wordt uitstekend gespeeld met bijna overal puike gitaarsolo’s en Caro is stemvast. Live zullen deze nieuwe nummers zeker aanslaan in een gemoedelijke setting, wie weet zien we Scarved dit jaar in menig zaal(tje) optreden. Ze zijn in elk geval goed op weg.

1. Naughty Reflexes
  2. Sweet Surrender
  3. Battlefield