Review Seether - Poison The Parish

8

Artiest: Seether

Album: Poison The Parish

Genre: Post-Grunge

Label: Spinefarm Records

De Zuid-Afrikaanse post-grungeband Seether timmeren al sins 1999 aan de weg. Oorspronkelijk heette de band Saron Gas. Onder die naam verscheen in 2000 zelfs een eerste album Fragile. Pas in 2002 werd de naam veranderd in Seether en bracht de band een tweede album op de markt: Disclaimer. De band is echter nog het meest gekend door het nummer Broken dat samen met Amy Lee van Evanescence werd gebracht. Seether heeft ondertussen een ijzersterke reputatie weten uit te bouwen. Dat is ook te horen op de nieuwste schijf Poison the parish , die op 12 mei op de markt kwam. De jarenlange ervaring in het vak zorgt gelukkig niet voor een routine klus. Integendeel. Onze bevindingen.

Wij dachten dat grunge ondertussen een stille dood was gestorven. Echter, als we Seether horen moeten we toegeven dat daar niets van aan is. Stoke the fFre, Betray and Degrade, Something Else , ... Ze bevatten allemaal aanstekelijke riffs, lekker loos gaande drumsalvo's en een typische grunge stem, waardoor die muziekstijl in de jaren '90 hoge toppen scheerde. Elk van de songs bezorgen ons dan ook diezelfde adrenalinestoot. Maar toch voelt het niet aan alsof alles diezelfde lijn uitgaat.

Meer nog, het is net dat gevarieerd aanbod dat Poison the Parish zo bijzonder maakt. Er is een snoeiharde, nietsontziende aanpak, zoals bij het catchy en vlijmscherpe Something Else, maar ook gaat Seether over naar pakkende songs, die je een krop in de keel bezorgen. Count me Out is daar een mooi voorbeeld van. Zowel vocaal als instrumentaal gaat deze song letterlijk door merg en been. Vooral de snikkende, breekbare vocalen bezorgen je gegarandeerd kippenvelmomenten.

Deze veelzijdige aanpak zorgt ervoor dat je als luisteraar aan de plaat gekluisterd blijft. Seether bewijzen dus niet alleen dat ze nog steeds aan de top staat wat het post-grunge gebeuren betreft, ze vinden zichzelf zelfs opnieuw uit. Met respect voor het verleden laat Seether horen van vele markten thuis te zijn. Elk van de twaalf songs zijn verschillend van aard. De groep laat vooral horen nog steeds aan de absolute top te staan. Is dit nu door het brengen van een hartverscheurende ballad, of een krachtige track, Seether is op alle fronten nog steeds even sterk als pakweg 17 jaar geleden. In deze tijden, waarin bands vaak de gemakkelijke weg opzoeken en daardoor een flauw afkooksel van zichzelf dreigen te worden, blijft Seether de jeugdige spontaniteit naar voor brengen, als jonge grunge wolven in het vak. Echter met de nodige dosis ervaring, om puur technisch een perfecte parel af te leveren, die iedere liefhebber van grunge en post-grunge over de streep zou moeten trekken.

1. Stoke the Fire
2. Betray and Degrade
3. Something Else