Review Splendidula - Post Mortem

8.5

Artiest: Splendidula

Album: Post Mortem

Genre: Post/Sludge Metal

Label: Inverse Records

Splendidula Is een post/slugde/doom metalband afkomstig uit onze eigen Limburgse mijnstreek en hebben met Post Mortem een tweede langspeler uit. Met zo een albumtitel en dan ook nog eens gemixt in de Hearse (lijkwagen) studio’s kan dit niet anders dan dat dit een donker maar wel prachtig album is.

Splendidula is samengesteld uit Kristien Cools (zang), Pieter Houben (gitaar en zang), David Vandegoor (gitaar), Peter Chromiak (bas) en Joachim Taminau (drum) en samen levert dit Genks kwartet een album af vol stevige gitaarriffs en stevige drumbeats, afgewisseld met atmosferische passages.

Post Mortem start met de halve titelsong Post. Een duister en griezelig begin en eindigt met de andere helft van de titelsong Mortem. Alles ertussen grijpt je zowaar bij de keel en heeft zijn eigen verhaal. Komt daarbij nog dat Post de ideale inleiding is voor Nami. Een bijna 7:30 minuten durend nummer dat opbouwt naarmate de minuten vorderen om dan te eindigen met pakkend postmetal. In Too Close To Me laat Kristien horen wat haar stem allemaal aankan, geholpen door mooie gitaariffs en denderende baslijnen.

Dat Splendidula niet in een bepaald vakje te plaatsen is bewijst .38. Stonerrock loert hier zowaar om de hoek. Ook de combinatie van de heldere stem van Kristien en het rauwe geschreeuw van Pieter maakt dit nummer af. Schreeuwende gitaren brengen ons bij Insanity. Een song met veel variatie in muziek en zang. Aturienoto is een nummer in het Frans en zou kunnen doorgaan als een gebed (wat heel goed past bij de sfeer van het album). Op de tonen van ritualistische muziek kabbelt dit nummer zo een vijftal minuten voort tot er nog de post/ slugde toets naar boven komt. Nog zo nummer op Post Mortem is Stream Of Consciousness. Deze song komt bekend over en je krijgt het gevoel dat dit al eens eerder door een andere band is gemaakt maar niets is minder waar. Trouwens een nummer dat vertrouwd over komt en een beetje blijft hangen.

Splendidula wordt vaak omschreven als een post/sludge/doom band maar deze jongens (en meisje) hebben veel meer in hun mars. Ze worden soms ook vergeleken met Mastodon, The Gathering of Tool maar laten we gewoon met onze voeten op de grond blijven en kijken waar de toekomst deze band naartoe leidt. Tot slot nog even over de hoes van Post Mortem. Met zo een titel is het onderwerp dood nooit veraf en dit is prachtig geïllustreerd op de lay out. Een zwart wit geschilderd gezicht van een zijwaarts liggend dode vrouw. Een gruwelijk mooie weegave van de dood.

1. Post
  2. Nami
  3. Too Close To Me