Review Then Comes Silence - Blood

6.5
Uw beoordeling: 6.5

Artiest: Then Comes Silence

Album: Blood

Genre: Alternative/Industrial Rock/Metal

Wie op zoek is naar post-punk met een vleugje goth is bij het Zweedse Then Comes Silence aan het juiste adres. De band bestaat sinds 2012 en beschrijft hun stijl als darkwave/gothic en post-punk. De donkere kant komt zowel in de lyrics als muzikaal naar boven en bands als Sisters of Mercy en The Cure zijn ook op hun vierde LP nooit ver weg.

De plaat wordt ietwas chaotisch ingezet en toch slaagt de band er tegelijk in om ook een poppy sound te produceren. Ondanks de lyrics is dit, in vergelijking met wat komen gaat, een vrij upbeat en vrolijk nummer. Het vervolg is allemaal iets meer doom-and-gloom met een vleugje melancholie. Naast het eerder vernoemde The Dead Cry For No One is ook My Bones een aanrader omwille van zijn flow en rauwe klank. Bij In Leash is het vooral de intro die de aandacht trekt omwille van zijn melodische klank, rust en lichtheid. The Rest Will Follow is nog zo'n nummer dat je meesleept vanaf het begin. Het kan persoonlijke smaak zijn maar ik neig bij deze band meer naar de snellere nummers omdat die mij meer blijven boeien hoewel Choose Your Poison bijvoorbeeld best een fijne afwisseling is.

Muzikaal zit het album best goed in elkaar; de nummers zijn intens door de gelijkwaardigheid van gitaar en synthesizer, de vocals zijn zeer sterk. De band blijft duidelijk trouw aan hun inspiratiebronnen maar de heren bewandelen een dunne lijn tussen nostalgie en imitatie waardoor veel nummers zeer bekend in de oren klinken wat voor fans van het genre waarschijnlijk absoluut geen negatief punt is maar persoonlijk zie ik toch liever iets meer originaliteit.

1. The Dead Cry for No One
  2. Flashing Pangs of Love
  3. Strange Kicks