Review Until Rain - Inure

8

Artiest: Until Rain

Album: Inure

Genre: Progressieve Metal

Label: Sensory Records

De Griekse alternatieve progmetalband Until Rain ontstond in 2008. Deze naam zal bij velen wellicht geen belletje doen rinkelen, en toch heeft Until Rain ondertussen al heel wat water doorzwommen. Zo bracht de band twee full albums uit The Reign of Dreams (2009) en Anthem to Creation (2013) en één EP. Pandemic (2011). In april dit jaar bracht Until Rain een gloednieuwe plaat op de markt. Inure is geen gemakkelijke brok vlees om te verorberen, maar net als een maaltijd in een kwaliteit restaurant, is het een maaltijd die je gemoeddoening bezorgt voor een heel lange tijd.

Progressus In Idem geeft al aan welke kant Inure opgaat. Variërende tussen heel langzame stukken, die je een ware krop in de keel bezorgen, met lekker loos gaande riffs, bezorgt deze song je alvast een eerste adrenalinestoot van jewelste. Echter, het meest in het oog springende is de experimentele kant van de zaak. Elk van de songs zijn zodanig opgebouwd, dat je als luisteraar dus wel degelijk een inspanning moet doen om te begrijpen waar het over gaat. Nu, wij houden van een uitdaging. Na enkele luisterbeurten ontdek je steeds nieuwe dingen op deze plaat, die je telkens opnieuw ademloos doen achterblijven. New World Fiction is wederom zo een langgerekte trip, die het complexe van progressieve metal - en aanverwante - verbind met de experimentele kant daarvan.

Ook al staat Inure boordevol songs van dat kaliber. Het negen minuten lange Because something Might Happen is een schoolvoorbeeld van hoe Until Rain echt klinkt. Niet aflatende variatie krijgen we aangeboden, waarbij de luisteraar van de ene emotie naar de andere wordt gedreven. Diep onder de indruk waren we van de instrumentale aankleding. Echter, de grote sterkte van Until Rain is de vocale inbreng. De zanger van dienst beschikt over een heel veelzijdige stem die je enerzijds doet zweven boven de wolken, van innerlijk en intensief genot, anderzijds brengt hij heel aangrijpende songs, die je hart verscheuren van pure angst. Cons Marg, de gloednieuwe zanger van Until Rain blijkt een aanwist van goudwaarde voor de band te zijn. Meer dan negen minuten houdt de band je in de ban van deze song, het lijkt wel of die maar een paar seconde duurt. Om aan te duiden, dat ondanks de lange duurtijd, u zich geen seconde zal vervelen met deze plaat.

Dit laatste is ook de rode draad doorheen de gehele schijf geworden. De combinatie van gedreven riffs, percussie met die heel bijzondere stem van Cons Marg bezorgen je gegarandeerd kippenvelmomenten en doen je wegzweven naar heel andere oorden. Binnen het typische progressieve metal gebeuren, is dit dan ook een parel van een album. Zo eentje die elke liefhebber van dat genre gewoon in huis zou moeten hebben. Net omdat de complexiteit, zo eigen aan dit genre, naar een absoluut hoogtepunt wordt gedreven. Telkens opnieuw en opnieuw. Pure klasse dus, van een eenzaam hoog niveau, krijgen we hier voorgeschoteld.

1. Progressus In Idem
  2. New World Fiction
  3. Because Something Might Happen