Review Vallenfyre - Fear those Who Fear Him

7.5

Artiest: Vallenfyre

Album: Fear Those Who Fear Him

Genre: Death Metal

De deathmetal formatie Vallenfyre ontstond in 2010 als nevenproject van Gregor Mackintosh, songwriter en gitarist van Paradise Lost. Fragile King (2011) kon op zeer goede recensies rekenen. De opvolger Splinters (2014) liet een volwassen band horen, die eigenlijk veel meer was geworden dan een nevenproject. Dit gezegd zijnde, bracht Vallenfyre een gloednieuwe schijf op de markt: Fear those Who Fear Him. Voortbordurende op voorgaande plaat, horen we typische death/doom die je hart van begin tot einde doorboort.

Brute agressies, zowel instrumentaal als vocaal, is de rode draad doorheen het geheel. De eerste track Born to Decay laat reeds aanvoelen welke kant deze plaat uitgaat. Gedrenkt in pure duisternis, voelen riffs en drumsalvo's aan alsof het einde der tijden heel nabij is. We belanden prompt op een razende sneltrein, die dreigt te ontsporen op de steeds dichterbij komende rotswand. De spanning is doorheen deze schijf dan ook te snijden, het angstzweet staat voortdurende op de lippen. Nee, geen enkel medelijden toont Vallenfyre aan zijn fans. Dit is het soort brutale deathmetal met doom invloeden, waarbij je zondermeer in een vurige draaikolk terecht komt, recht naar de diepste putten van de hel. Tracks als Degeneration, An Apathetic Grave, Nihilist tot het technisch hoogstaande Soldier of Christ worden naar een ongekend hoogtepunt gestuwd. Zowel vocaal als instrumentaal is er geen speld tussen te krijgen. We vinden bovendien geen enkel rustpunt binnen deze plaat, de nummers denderen allemaal even hard, snel en meedogenloos over de hoofden van de aanhoorders heen. Vallenfyre gaat duidelijk niet voor zieltjes redden, eerder zielen verbrijzelen en liefst met de botte bijl er doorheen gaan. Op zich voelt het ook aan dat alles diezelfde lijn uitgaat, wat we kunnen zien als een minpunt aan deze schijf.

Echter, Fear Those Who Fear Him is een schijf die je van begin tot einde gewoon moet ondergaan. Sluit de ogen en voel de angst opborrelen bij elke riff en grauwe vocale aankleding. Tot je compleet murw geslagen, verweesd achterblijft. Daar niet teveel bij nadenken en de agressie op jou laten inwerken is ons eigenlijke advies. Nee, Vallenfyre zullen wellicht geen voetbalstadions uitverkopen met deze schijf, maar brengt pure deathmetal, de soort dat aanvoelt als een bulldozer die telkens opnieuw over je hoofd heen dendert, zonder een spaande geheel te laten. Meer hadden we niet nodig om over de streep te worden getrokken. Een aanrader voor liefhebbers van brutale deathmetal, zonder scrupules.

1. Born To Decay
  2. Messiah
  3. Degeneration