Review Vampire - With Primeval Force

8

Artiest: Vampire

Album: With Primeval Force

Genre: Death/thrash metal

De Zweedse metalband Vampire combineert black/death metal met thrash. Via het label Century Media Records brachten ze medio 2014 hun debuutalbum op de markt. Het album Vampire zou je in eerste instantie kunnen bestempelen als een pure old school deathmetalplaat. Maar na meerdere luisterbeurten moet je vaststellen dat de combinatie met andere genres er eerder voor zorgt dat Vampire veel meer is dan een zoveelste deathmetalband in een lange rij. In april dit jaar bracht Vampire een gloednieuwe plaat uit: With Primeval Force. Reeds vanaf Knights Of the Burning Crypt stellen we vast dat Vampire zelfs is geëvolueerd. Was het debuut een schot in de roos, dan bewijst de opvolger dat deze band een blijvertje zal worden binnen het deathmetal en aanverwante gebeuren. Riffs die letterlijk door merg en been gaan, drumsalvo's die aanvoelen als mokerslagen en een vocale aankleding die ruwe je de strot afknijpt. Dat gedoodverfde concept is zowaar nog geperfectioneerd doorheen die paar jaren stellen we vast.

Luister maar naar songs als Skull Prayer, Midnight Trail, Revenants. Eén voor één typische deathmetal songs, die deze muziekstijl zelfs overstijgen. Grensverleggend? Dat zeker en vast! Vampire zijn op weg een heel grote band te worden binnen dat 'extreme metalwereldje' en leggen op deze schijf de lat duivels hoog zonder dat de spontaniteit daaronder moet lijden. Elk van de bandleden spelen bovendien op enorm hoog niveau - wij waren toch vooral onder de indruk van die hemels hoge riffs die snijden als vlijmscherpe scheermessen - en zijn perfect op elkaar ingespeeld ondertussen. Een tweede plaat, na een succesvol debuut, wordt vaak lauw ontvangen. Maar Vampire doen er gewoon een schepje boven op en drijven ons nog meer tot absolute waanzin, bij elke riff en drum uithaal, telkens opnieuw. Het belangrijkste echter, deze heren zijn zonder meer talentvolle instrumentalisten met een uitstekende vocalist. De passie en spelplezier spatten gewoon van deze plaat af. Bij elke andere song, krijgen een nieuwe adrenalinestoot te verwerken die ons verweesd achter laat.

Vampire grijpt ergens wel terug naar die typische deathmetal van ergens jaren '80 tot '90, maar bewijzen toch over een eigen smoel te beschikken. Bovendien blijven de thrash metal invloeden van op de debuut plaat ook nu weer stevig overeind staan. With Primeval Force is dan ook zonder meer een klasse schijf geworden van eenzaam hoog niveau, die iedere fan of liefhebber van death/thrash metal gewoon in zijn platenkast zou moeten hebben staan. Heel benieuwd waar deze jongens binnen pakweg tien jaar zullen staan, want nu reeds brengen ze een plaat op de markt, die wat ons betreft, hoge toppen scheert en de perfectie akelig dicht benaderd. Een aanrader van formaat dus.

1. Knights Of The Burning Crypt
  2. He Who Speaks
  3. Metamorfosis