Review Vintersorg - Till Fjälls del II

8.5

Artiest: Vintersorg

Album: Till Fjälls del II

Genre: Folk Metal

De Zweedse muzikant Andreas 'Vintersorg' Hedlund heeft doorheen veel jaren zijn sporen verdiend binnen het progressieve/folk/black metal gebeuren, door zijn medewerking aan bands als Borknagar, Cronian, Otyg. Met zijn soloproject Vintersorg gooide hij medio 1998 hoge ogen met een schitterend debuut Till Fjälls. Na circa twintig jaar aan de weg timmeren kun je het eigenlijk geen soloproject meer noemen. Vintersorg is ondertussen uitgegroeid tot een volwaardige band, en bovendien gerespecteerde speler binnen het genre. Till Fjälls Del II kwam op 30 juni op de markt via Napalm Records. Deze plaat ondanks de titel zien als een opvolger van het debuut, is zowel plaat als band tekort doen.

Al vanaf de eerste song wordt de lat heel hoog gelegd. Jökelväktaren bevat naast typische folk elementen ook ingrediënten van progressieve metal, en de black metal komt om de hoek kijken. Wat er op wijst dat Vintersorg hun muziek in een hokje duwen, onmogelijk is. De band grasduint dan ook doorheen deze gehele schijf door verschillende uiteenlopende muziekstijlen en dat siert hen. De songs zijn bovendien in het Zweeds gezongen, waardoor de mythische verhalen uit de Scandinavische landen nog het best tot hun recht komen. Elk van de bandleden bespelen daarbovenop hun instrumenten op hemels hoog niveau en blijken na al die jaren nog steeds een hoge dosis spelplezier te etaleren. Van enige routineklus is dus geen sprake.

Echter, ondanks de indrukwekkende instrumentale omkadering, is het die hemelse stem van Hedlund die ons uiteindelijk over de streep trekt. Zijn stem past perfect in de omkadering, en door de cleane manier waarop hij zijn verhaal vertelt bezorgt Hedlund je telkens opnieuw een krop in de keel, tot kippenvelmomenten bij de vleet. Elk van de songs ademen iets exclusief uit, dat je alleen terugvind in landen als Zweden, Noorwegen of Finland. De sfeer van Vikings en Noormannen, die ten strijde trokken om de wereld te veroveren, weet je wel. Wat me aanspreekt bij folk metal is het vertellen van een verhaal. Ook al begrijp ik geen Zweeds, je voelt gewoon aan dat er inderdaad een mythisch verhaal wordt verteld, telkens opnieuw op een heel gedreven wijze waardoor u zich als luisteraar kunt inleven daarin. Songs als En väldig isvidds karga dräkt, Lavin, Vinterstorm, Allt Melan Himmel och jord, ze grijpen bij de keel en doen je inderdaad prompt meereizen in de tijd tot meeleven met die typische Scandinavische atmosfeer, die telkens opnieuw wordt geschapen.

Naast de regulaire plaat krijgen de fans er nog een extra disc bovenop. Een EP onder de naam Tillbaka till källorna. Deze EP bevat vier songs die naadloos aansluiten bij de eigenlijke cd. Elk van die vier songs doen je eveneens naar adem happen en zijn een mooie bonus die de band toevoegt aan deze klasse plaat die Till Fjälls del II zeker en vast is geworden. Dit is een schijf die elk beetje liefhebber van folk/progressieve metal met een black metal inbreng, gewoonweg in huis zou moeten halen.

Disc 1: Till Fjälls del II

1. Jökelväktaren
  2. En väldig isvidds karga dräkt