Review Vitja - Digital Love

7.5

Artiest: Vitja

Album: Digital Love

Genre: Metalcore

Het Duitse viertal Vitja debuteerde eind 2012 met Echoes, een chaotisch potje metalcore tot eerder mathcore neigend naar djent. Schipperend tussen verschillende stijlen, eindigend op 'core', zo zou je de muziek van Vitja nog het best kunnen omschrijven. Ook Your Kingdom ging, ondanks enkele subtiele zijwegen, gaat diezelfde richting uit. Binnen de 'underground' scene heeft de band ondertussen al hun stempel weten te drukken. Met Digital Love, dat op 3 maart wordt uitgebracht via Century Media Records, is de band klaar om een volgende bladzijde om te slaan in hun carrière. We namen de nieuwe schijf onder de loep en stellen vast dat deze band grenzen verlegd binnen alles wat - inderdaad - eindigt op 'core'.

Scum geeft de toon aan. Het is zo een typische 'core' song waarbij snoeiharde gitaarriffs worden gecombineerd met drumsalvo's die aanvoelen als mokerslagen. Gerugsteund door vocalen die door merg en been gaan. Niets nieuws onder de zon, maar op een technisch eenzaam hoog niveau gebracht. Je hoort dan ook dat deze band is geëvolueerd in het brengen van hun muziek. In elk geval blijft Vitja over de volledige plaat op een eenzaam hoog niveau hun ding doen. D(E)Ad is chaotisch, zoals chaos moet zijn zodat de aanhoorder in een wervelstorm van riffs en drumsalvo's terecht komt, waaruit ontsnappen onmogelijk blijkt te zijn. Zo hebben we onze boterham metalcore en aanverwante het liefst eigenlijk.

De luisteraar vanaf het begin bij de strot grijpen en geen seconde meer los laten, dat is wat Vitja doen. No One as Master No One as Slave, Roses, Digital Love tot Six Six Sick. We zijn nog maar bekomen van de ene mokerslag en daar wordt al een volgende vuurbal op ons afgeschoten. Zonder medelijden sleurt de band ons mee doorheen knetterende riffs, die je de ene na de andere adrenalinestoot bezorgen. Het meest bijzondere, binnen de chaos zit voldoende melodie en zelfs een potje melancholie, waardoor je prompt die teksten zal meebrullen uit volle borst. Bij voorkeur met de vuist in de lucht en je zonder opkijken in de moshpit begeven. Vitja is het Russische equivalent voor Viktor of, in het Nederlands, overwinning. Overwinnen doet de band zeker en vast. Elk van de songs zitten boordevol opgekropte woede, die de band op zijn publiek loslaat. Ze schreeuwen en smijten de frustratie van zich af op songs als Heavy Rain, Find what you love and Kill it - een harde boodschap die aan je ribben blijft kleven - tot In Pieces. Vitja brengen geen rooskleurige songs over bloemetjes en bijtjes, maar zetten de luisteraar een spiegel voor die er niet altijd even mooi uitziet.

Vitja brengt dus vooral het soort metalcore, djent en aanverwante die de jongere generatie liefhebbers van die muziekstijlen over de streep zou moeten trekken. Omdat net die jongere generatie, die vaak worstelen met zichzelf, zullen begrijpen waar het over gaat. Voor zij die zich aangetrokken voelen door de chaos met een hoge dosis melancholie, zullen dan ook overslag gaan vanaf het begin tot het einde. We kunnen dan ook besluiten dat dit het soort metalcore is waar een heel jong publiek zich toe aangetrokken zou moeten voelen. We houden niet van vergelijken maar meermaals komen bands als Bring me The Horizon ons voor de geest als we naar Digital Love luisteren. Kortom, de Duitse band kan gerust een nieuwe parel genoemd worden binnen de nieuwe lichting metalcore. Hate it or love it maar de songs raken je, sowieso, diep in je metalcore-hart. De muziek is bovendien heel afwisselend en de stukken rock, djent en elektronica wisselen elkaar vlot af waardoor de aandacht levendig wordt gehouden.

1. Scum
  2. D(E)Ad
  3. No One as Master No One as Slave