Review Wednesday 13 - Condolences

7.5

Artiest: Wednesday 13

Album: Condolences

Genre: Horror Metal

Wednesday 13, ofwel Joseph Poole, kennen we ook van o.a. Murderdolls en Frankenstein Drag Queens from Planet 13. Deze veelzijdige artiest houdt duidelijk van grasduinen door de complete duisternis. Ondertussen heeft hij al zes solo platen op zijn conto staan. Met Condolences brengt hij zijn zevende album op de markt, via Nuclear Blast. Het cijfer 13 neemt een voorname plaats in bij Wednesday 13. Er staan dertien songs op deze plaat, die de donkere kanten van het leven doen herleven binnen een spookachtige omkadering, die je gegarandeerd koude rillingen zal bezorgen.

Wednesday 13 schuwt het theatrale niet, dat blijkt al bij die eerste songs als Last Rites, What the Night brings of Cadaverous. Telkens opnieuw krijgen we het gevoel 'wat zou dit geven op een podium, met daarbij horende visuele effecten'. Deze muziek smeekt inderdaad om live gebracht te worden. De invloeden van Murderdolls zijn niet veraf, maar ook een streepje Alice Cooper menen we te herkennen binnen de muziek van Wednesday 13. In elk geval, elk van de songs zijn gehuld in complete duisternis en drijven je tot waanzin. Dat is in grote mate de verdienste van diep snijdende riffs en drumsalvo's die dreigen je tot moes te slaan.

Echter is het vooral die heel bijzondere, griezelige stem van Joseph die ons telkens over de streep trekt. Luister maar naar het - zoals de titel zegt - bloedige Blood sick. We voelen ons vertoeven in een donker bos, waar satanische rituelen plaatsvinden en een akelige stem jou uitkiest als onschuldig slachtoffer om je bloed te drinken. Wednesday 13 legt die lat telkens enorm hoog en doet je huiveren van begin tot einde.

Dat Joseph telkens opnieuw dat gedoodverfde concept naar voor brengt stoort niet. Waarom iets veranderen als het daadwerkelijk werkt? Want dat laatste doet het zeker. Songs als Prey for me, Lonseome Road to Hell en Condolences voelen aan als koude klauwen die je de strot dichtknijpen. En dat is dus in grote mate te danken aan de demonische vocale aankleding, die letterlijk lijkt te komen uit de diepste putten van de hel. Zonder omkijken drijft Joseph en de zijnen je uiteindelijk tot complete waanzin. Binnen een helse rit over walmen van complete duisternis, kijken we uiteindelijk die demonen in de ogen. Het angstzweet breekt ons uit, maar verstijft van angst kunnen we geen kant meer uit. Als geen ander slaagt Wednesday 13 er in duisternis en theaterale inbreng perfect te combineren, zodat we ons daadwerkelijk voelen wegglijden naar de ondergrondse wereld, waar vuurtongen je hielzolen likken. Best een beklijvende plaat voor wie houdt van eerder vernoemde stellingen en bands.

1. Last Rites
  2. What The Night Brings
  3. Cadaverous