Review Witchery - I Am Legion

7.5

Artiest: Witchery

Album: I Am Legion

Genre: Blackened Thrash

Thrash metal geldt al jaren als één van de populairste genres binnen het grote metal geheel. Mede natuurlijk door bands zoals Metallica, Slayer en Sepultura. Zoals bij zovele genres in de scene zijn er ook bij thrash diverse subgenres te vinden, zoals blackened thrash metal. De naam zegt eigenlijk al genoeg, thrash metal waar diverse black metal invloeden zijn in terug te horen. Eén van de vele bands in dit subgenre is het Zweedse Witchery. Niet toevallig komt deze band uit de Scandinavische regio waar black metal immens populair is. Opgericht in 1997 werkt deze band al enkel jaren aan hun pad dat niet zonder hobbels verloopt. Na enkel wissels binnen de line-up, vond de band toch standvastigheid en brengen ze hun tweede release uit met dezelfde line-up na de release van 'In His Infernal Majesty's Service' uit 2016.

Deze line-up bestaat uit Angus Norder (vocals), Chris Barkensjö (drums), Patrik Jensen en Richard Rimfält (gitaar) en Sharlee D'Angelo (bass) die we ook kennen van bij Arch Enemy. Het nieuwste album 'I Am Legion' start met de intro Legion, een volledig instrumentale intro waar de thrash metal duidelijk in valt te horen. Zou er met de albumnaam en titel van de intro een verwijzing zijn naar vroegere vocalist Erik 'Legion' Hagstedt? Het album gaat pas echt van start met True North, ingezet met een bombastisch en gotisch geluid waarna het snaren -en drumwerk wordt ingezet. Het klinkt allemaal vrij mak al zijn de vocals van Angus wel lekker duister en rauw. Met zo een titel had deze best wel wat heftiger mogen klinken. Nog niet direct enige verbetering met Welcome, Night, de band lijkt wel een beetje veilig te spelen in plaats van nog eens lekker uit te pakken. Het duurt tot halverwege het nummer wanneer we het echte thrashy Witchery te horen krijgen, helaas van te korte duur. Of Blackened Wing start met sterk gitaarwerk maar kan ondanks dit sterke begin onvoldoende overtuigen. Het gaat wel de goede weg op door meer en meer snelle thrash in de tracks. Met Dry Bones krijgen we dan eindelijk de Witchery te horen waar de fans op hopen. Lekker vet thrashend gitaarwerk is waar de fans het meest naar uitkijken. Ook op het fantastische Amun-Ra pakt de band nog een lekker uit met zijn up-tempo geluid om daarna zelfs nog een versnelling hoger in te schakelen op Seraphic Terror. Dit is een brutaal schoolvoorbeeld voor wat dit genre inhoudt en meesterlijk gebracht. Het is dan ook uitermate spijtig dat ze na deze twee sterke nummers een beetje terugvallen en met A Faustian Deal niet hetzelfde niveau weten te halen.

Dat Sharlee D'Angelo een geweldige bassist is horen we duidelijk op An Unexpected Guest tijdens de korte bass intro. Great Northern Plague is een duistere interlude met gregoriaanse gezangen, militaristische drums en op de achtergrond verdrongen snijdende gitaren die de aanzet geven naar slotnummer Alchemist. Eindigen met een knal noemen ze dit want dit is toch één van de betere nummers op dit niet volledig overtuigende album. Laat jullie ook nog verrassen door de verborgen track.

1. Legion
  2. True North
  3. Welcome, Night