Review Lokerse Feesten 2018 dag 2: Deadmau5, Die Antwoord, Coely, Warhola, TheColorGrey

Datum: 
zaterdag, 4 augustus, 2018

Een avond in het teken van de hiphop, of toch weer niet? Dat bleek uit een eerste blik op de line-up van de tweede avond van de Lokerse Feesten. Hiphop artiesten maar toch ook weer niet, het was een beetje een verzameling van vreemde eenden in de bijt (waardoor er per definitie geen meer zijn) met TheColorGrey, Warhola, Coely en Die Antwoord, nog opgevolgd door de dj-act van Deadmau5.

Dankzij de Simple Minds en Arsenal gingen de Lokerse Feesten al met een eerste uitverkochte avond van wal. De tweede avond was dan wel niet uitverkocht, maar de Grote Kaai stond toch lekker dichtbevolkt. Zo nog niet bij opener TheColorGrey (zonder spaties, met hoofdletters, iedereen heeft toch graag dat je zijn of haar naam correct spelt!). De 23-jarige jongeman uit ons eigenste Antwerpen geeft zijn eigen draai aan hiphop en net dat laat hem in de schijnwerpers staan. Of kan je het eerder zelfs soul of r&b noemen? TheColorGrey brengt dus gelaagde muziek. Gelaagd betekent niet per definitie geslaagd. Volgens de Lokerse Feesten zelf nu nog openingsact maar voor komende edities een extra headliner… Zo ver trekken we het niet want TheColorGrey zal zeker nog aan zijn act moeten werken. De sfeer zat er nog niet volledig in op een handjevol fans vooraan na. Dat lag misschien eerder aan het warme weer dan aan de groep.

Wie toch al besloot zo vroeg op de avond op te dagen, zag een groep die met passie zijn ding stond te doen. De verschillende muzikanten genoten zichtbaar en ook Will Michiels (bezieler en uithangbord van TheColorGrey) had er zin in. Al rappend danste hij van de ene kant van het podium naar de andere kant. Vreemd genoeg (of paste het juist tussen de nummers, wij zijn slechts leken en laten het dus aan de artiest over) werd het publiek aangesproken in het Engels. Toch onthulde de Antwerpenaar zichzelf als Vlaming door toch even her en der Nederlands te praten. Songs als Swerve, On & On, Options en vooral Jamaica deden het goed, met -eindelijk- een springend publiek tot gevolg na oproep van de rappende Antwerpenaar. Het was dankzij TheColorGrey’s muziek aangenaam vertoeven op deze zomerse zaterdagavond. Helaas zullen de terrasjes buiten het plein met dit weer meer succes gehad hebben.

Zo geschiedde het eigenlijk ook bij Warhola. Iets meer volk betrad de Grote Kaai gedurende het optreden maar van een grote opkomst was nog steeds geen sprake. Het zou zanger Oliver Symons worst wezen. De man blaakte van zelfvertrouwen en dat heeft hij opgedaan dankzij het massale succes van Bazart. Geen Sportpaleizen deze keer, maar een stadsfestival met eigen karakter om te overtuigen met zijn tweede band Warhola, geruggesteund door muzikanten Wouter Souvereyns, Daan Schepers, Niels Meukens en Simon Ruyssinck. Kijkend naar de reacties rondom ons was deze missie grotendeels geslaagd. Mensen wiegden heen en weer op de donkere, zwoele tonen van Warhola, handen in de lucht.

Dat sprak ook ons aan, die donker getinte muziek waarmee de band je in vervoering probeert te brengen. We gaan er prat op dat Warhola in een zaal veel beter tot zijn recht komt dan onder een stralende zon op een groot open podium. Het meer recente werk laat echter horen dat Warhola meer mainstream wordt. De dansbaarheid is bv. bij Jewels sterk verhoogd en de nieuwe hit Promise houdt het midden tussen zwoele r&b en softe electropop. Ook Girls met een gastzang van rapper Glints (spelend in de Red Bull Electropedia Room) is mijlenver weg van Warhola’s originele electro-based Aura periode (2016). We zijn aldus benieuwd wat dat splinternieuwe full-length studioalbum zal geven, dat in 2019 zal verschijnen.

Aan hiphop koningin Coely om de boel in vuur en vlam te zetten. Het verschil met vorige twee artiesten was groot, plots stond de Grote Kaai bijna volgelopen. De dame is door haar vele optredens aan een heuse opmars bezig. We gunnen het haar ten zeerste, want ze is een ware entertainer. Dat ze een dijk van een stem heeft werd al onmiddellijk in de schijnwerpers gezet. Helemaal alleen betrad ze het podium en liet ze haar stem schellen overheen de Grote Kaai. Haar statement was duidelijk, Coely is hier en we maken er een feestje van.

En dat deed Lokeren, ze dansten en feesten er op los. Coely heeft slechts één album, maar Different Waters zoals de plaat heet, staat bol van dansbare en meezingbare nummers. Perfect om live te brengen. Het publiek danste en swingde op songs als My Tomorrow, Hush en No Way. Coely sprak geregeld tussen het rappen door het publiek aan en bedankte en prees, “wat een mooi publiek”, aldus de zangers. Het is ondertussen geen verrassing meer, maar rapper Dvtch Norris kwam on stage een potje meezingen. Publieksfavoriet Don’t Care was hier het resultaat van, de handen gingen massaal in de lucht en er werd op en neer gesprongen. Afgesloten werd er met de zwoele hit Celebrate waar nog een laatste keer met Coely enthousiast werd mee gefeest. Want is dat niet exact wat je op de Lokerse Feesten met zo’n muziek moet doen?

Er vond vervolgens een publiekswisseling plaats. De grootste vreemde eend in de bijt maakte zijn opwachting. Met uiteindelijk 15 minuten vertraging stonden Ninja, Yolandi Visser en DJ Hi Tek klaar om een vervolg aan het feest te breien. Bekend om hun geschifte muziek en nog gekkere live optredens, op Die Antwoord valt niets op te merken. Enkel misschien, we hadden een halve pornoshow verwacht naar de reputatie van de groep en voorgaande optredens, maar die bleef uit. Die Antwoord focuste op de muziek en de ervaring en deden dat met verve. Lokeren kreeg als start van hun nieuwe tournee een soort best-of show. Zo kregen we niks te horen van het komende nieuwe album. Hier maalden we echter niet om, wat we te horen kregen deed het publiek dansen, springen, om het in twee woorden te omschrijven: uitbundig zijn.

DJ Hi Tek stond bij aanvang moederziel alleen op het grote podium, het decor was opgebouwd uit golfplaten, om hun Zuid-Afrikaanse oorsprong uit te beelden. Harde technobeats volgden en Ninja en Yolandi kwamen hun kompaan bijstaan. “Hello Belgiuuuuum” schalde Ninja verschillende keren doorheen het optreden. Het publiek reageerde enthousiast. Tussen de golfplaten stonden schermen en een hele lichtshow om het geheel meer spektakel te geven. Daarop werden seksueel getinte cartoons en andere visuals en lichteffecten weergegeven, maar nooit werd het vulgair of over the top. De nadruk lag duidelijk op de muziek. Songs als Banana Brain, Ugly Boy, Daddy, Pitbull Terrier dat luid werd meegeschald door de massa, de mooie overgang van Baby’s On Fire dat tot een ware climax leidde, het geweldige I Fink U Freeky, … het publiek ging wild, net als de band. Loeiharde techno, rave, rap en hiphop gecombineerd, je kan het zo gek niet bedenken maar het werkte aanstekelijk. Ninja maande vaak het publiek aan, sprong van het podium recht de massa in (niet zonder gevolgen, zo zagen we een meisje met een bloedneus passeren) terwijl Yolandi met haar haast kinderlijk schelle stem de gekste en met momenten opwindende teksten zong, terwijl ze rondparadeerde en haar te lange trui ophief, de dame had wit ondergoed en geen broek aan. Beiden waren uitgedost in diverse onesies en andere outfits, maar Ninja’s blote borst met tattoo’s was ook te zien. Hij leek zelfs even van de wereld weg toen hij om een blikje in zijn handen vroeg, wie oh wie kon hem helpen. Op de Lokerse Feesten wordt geen bier in blik geserveerd helaas voor de man, maar de crew wist hem te helpen. Hij maakte met graffiti een smiley op de golfplaten. Het is slechts een van de vele gekheden in het optreden.

Afgesloten werd er met I Fink U Freeky  en zware electro en dubstep, de hele band kwam vooraan het podium en maakte een buiging, onder luid applaus verlieten ze het podium. Maar Lokeren wou meer gekheid. Als bis kregen we Don’t Care en Enter The Ninja. Ninja dook nogmaals het publiek in en als kers op de taart en echte afsluiter toonde hij zijn blote kont. Meer dan een uur lang ging het publiek uit de bol op Die Antwoord, Lokeren zag allicht nog nooit zo’n geschift optreden. Oh ja, fuck the rules, want dat werd door Ninja en een heel publiek luidkeels geroepen. 

Voor velen zat het er op en het terrein liep met mondjesmaat leeg. Een half uur pauze zat er tussen Die Antwoord en Deadmau5. Dat is te lang om mensen op het terrein te houden voor een dj-act. De overgebleven menigte, ferm uitgedund want je kon tot helemaal vooraan lopen, konden nog genieten van de tunes van de Canadese Deadmau5, de dj met een grote helm op het hoofd in de vorm van een muizenkop. Een grote lichtmuur was te zien achter hem en aan zijn dj-opzetting, die verschillende beelden brachten. Zij die nog niet genoeg gedanst hadden, konden met Deadmau5 nog even doorgaan op opzwepende beats en uptempo tunes.

Categorie: 

Beluister onze Spotify GigView on tour playlist!