Preview Dynamo Metal Fest 2017

zaterdag, 15 juli, 2017

Op zaterdag 15 juli 2017 vindt in Eindhoven de derde editie plaats van Dynamo Metalfest. De doorstart van het vroegere legendarische Dynamo Open Air-festival heeft  ondertussen op de gezellige locatie van de Kunstijsbaan al twee zeer geslaagde jaargangen achter de rug en GigView was daar telkens getuige van. Ook dit jaar zullen wij present zijn en hierbij geven we jullie al een voorproefje wat je van de editie van 2017 mag verwachten. Het is een gevarieerde affiche geworden om vingers en duimen van af te likken.

De winnaar van de band battle, White Boy Wasted, mag als eerste aantreden. Deze speedrockband uit Eindhoven Rockcity neemt nog dit jaar zijn debuutalbum op. Met hun fel gesmaakte speedrock zullen zij ongetwijfeld de dag goed inzetten.

Als tweede band siert VUUR de affiche. Dit is de nieuwe band van Anneke van Giersbergen (o.a. bekend van The Gathering), die met VUUR haar eerste festivalshow op Dynamo Metalfest afwerkt. En we zullen ook songs van The Gathering mogen verwachten, hoera. Als je daarboven nog weet dat zij in de bovenste schuif ligt bij Devin Townsend en dat toevallig deze man ook op de affiche staat, zou de combinatie van deze twee wel eens vonken en vuur kunnen geven op het festival. Fingers crossed, maar ik denk dat we deze dame later op de dag nog terug op het podium zullen zien!

Daarna volgt de Amerikaanse thrash band Toxik, de eerste buitenlandse band die we terugvinden op de affiche. Eind jaren '80 brachten ze de klassiekers 'World Circus' en 'Think This' uit om in 1992 een stille dood te sterven. Originele Zanger Mike Sanders gaf er vorig jaar de brui aan en zo blijft momenteel enkel gitarist Josh Christian over als origineel lid. Laat u dit echter niet tegenhouden deze band te gaan bekijken en beluisteren, want eind dit jaar zou er normaal een nieuw album moeten verschijnen, In Humanity waar we hopelijk ook wat van mogen aanhoren. Het feit dat deze band in 1988 Dynamo Open Air op gang trapte, wil toch ook wel wat zeggen!

Volgende in het rijtje zijn de Zweden van Entombed A.D., die in de jaren '90 hoge ogen gooiden in de death metal scene met hun releases 'Left Hand Path' en 'Clandestine'. Het verhaal van Entombed A.D. is ondertussen gekend.  Lars-Göran Petrov lag in conflict met zijn vroegere muzikale makkers, mocht de naam niet meer gebruiken en zette er dan maar A.D. achter, punt!  Hij pende twee zeer gesmaakte albums bij elkaar, maar blijft live uiteraard aardig wat Entombed nummers brengen. De groep wijzigde hun muzikale koers naar death 'n roll, maar bleef een gerespecteerde band.

Ook de volgende band stond ooit op Dynamo Open Air, 2 maal zelfs (1992 & 1994), tijd voor een potje groove metal van Prong. Zanger/gitarist Tommy Victor en zijn twee kompanen hebben een oeuvre om u tegen te zeggen met klassiekers als Snap Your Fingers, Snap Your Neck en uiteraard Whose Fist Is This Anyway? waaruit ze hun setlist kunnen distilleren. Verwacht maar enkele stevige muilperen waarbij de voetjes niet stil kunnen blijven staan.

En de mosh pit zal zeker niet tot stilstand komen bij Exodus. Deze Amerikaans thrash metal band  hoeft eigenlijk niet voorgesteld te worden. In 1985 zetten zij zichzelf op de kaart met het geweldige debuutalbum Bonded By Blood. Het was een tijdje stil rond deze Bay Area thrashers, maar ze brachten ook met hun laatste studiofeit 'Blood In, Blood out' een superstrakke plaat uit. Leuk weetje: Kirk Hammet van Metallica maakte ooit nog deel uit van deze band en speelde op het jongste album zelfs een nummer mee in. En ook al is gitarist Gary Holt er niet bij (wegens verplichtingen met Slayer), we zijn wel blij dat de vroegere zanger Zetro Souza teruggekeerd is om de toxic waltz in te leiden.

Vervolgens verwachten we Devin Townsend Project. De Canadees was de laatste geweldige toevoeging aan een toch al geweldige affiche. Zijn jongste album Transcendence, vond je eind vorig jaar zowat in alle eindejaarlijstjes (terecht) terug.  Devin neemt zichzelf niet te serieus in het soms wat serieuze metalwereldje, maar blijft wel aan de lopende band schitterende songs bij elkaar schrijven. Hier kan je je een beetje aan van alles verwachten, want zo veelzijdig is de discografie van deze nutty professor, maar live zal hij ongetwijfeld puren uit zijn gigantische oeuvre en zullen tracks van zijn solo albums hand in hand gaan met nummers van zowel zijn band en zijn project. Een echte aanrader is deze muzikale duizendpoot! En zoals we daarstraks al zeiden, hopen we toch stiekem op een gastoptreden van Anneke van Giersbergen.

Co-headliner van deze Dynamo Metal Fest editie is nog zo'n band uit de Bay Area thrash scene, namelijk Testament. Deze Amerikaanse thrash metal band werd dan ook al in 1983 opgericht door huidig exoduszanger Steve Souza.  In1986 pakte echter Chuck Billy de microfoon over om hem, meer dan 30 jaar later, nog steeds vast te houden.  Vorig jaar lieten zij Brotherhood of the Snake op de wereld los, en de wereld was er gelukkig mee! En deze heren hebben een innige band met Dynamo, dat moge duidelijk zijn. Testament stonden 4(!) keer op Dynamo Open Air. Live vlammen deze dinosaurussen nog als jonge veulens en ze zullen die avond niet opgeven tot iedereen zich in het zweet heeft gewerkt! Misschien betekent dit alles wel dat we een speciale nostalgische set mogen verwachten van Testament, maar dat indutten geen optie is, dat had u al begrepen.

Top of the bill zijn dit jaar de Fransen van Gojira, die hun technische metal zullen demonstreren onder de ondergaande zon. Hun cd's worden wereldwijd onthaald als jaarlijstmateriaal en ook hun concerten laten steeds weer een verpletterende indruk na. Dit zal op Dynamo Metalfest 2017 niet anders zijn. In 10 jaar tijd schoot de ster van deze band omhoog als een raket, om niet meer te dalen en te blijven schitteren aan het firmament. Gojira mag dan een van de jongste bands op dit festival zijn, menig band is jaloers op wat zij te berde brengen. Elk album dat verscheen was zowaar nog beter dan het vorige en Joe Duplantier en de zijne verdienen om op 15 juli op het hoogste schavot te staan. In maart raasden ze nog als een wervelstorm doorheen de AB, getuige van dit optreden zijn er nog niet goed van. Houd u vast aan de takken van de bomen, want Gojira zal u murw slaan met hun onvoorspelbare technical death metal!

En dat allemaal voor het luttele bedrag van 20 euro in voorverkoop… Waar wacht je dus nog op?