Review Agnostic Front @ Rondpunt 26

zondag, 4 oktober, 2015

Het Rondpunt in Genk schitterde op zondag 4 oktober 2015 met een topaffiche. Niet minder dan Agnostic Front, The Old Firm Casuals, Coldside en Rabid Wolves stonden in voor een vroege namiddag show.

Om 17:00 uur gingen de deuren open. Oudere punkrockers, de avant-garde van de punk en hardcore, de zwoele en brede hardcore mannen en de echte punkvrouwen zagen het licht in de locatie tegenover het minder prachtige station van Genk. Het Rondpunt is een ideale locatie voor optredens, maar het grote minpunt op deze locatie was vandaag toch de afwerende kabeldrempel die geplaatst was in het midden van de zaal. Valpartijen, struikelende kinderen en ouderen; dit was toch een nalatig punt. Zag je hier al een circle pit? Men mag blij zijn dat er geen echte verwondingen zijn geweest, toch tot het heden heeft men niets hiervan vernomen.

Naast het nadelige punt van deze locatie, mag men niet vergeten hoe goed deze zaal is voor geluid; het schept een perfectie voor geluid, mensen en sfeer. Er is daarnaast ruimte om te drinken, en vooral, ruimte om te feesten. Iets later dan gepland begonnen de Belgische mannen van Rabid Wolves zich voor te stellen aan het Genkse publiek. Frontman Anthony, die we kennen van vroegere bands als La Strada en Violent City, stelde zijn nieuwe band voor aan het publiek. Zanger Anthony wist hoe hij de mensen kon bespelen, ook al had hij net als zijn overige bandleden zenuwen. De overige bandleden geraakten naargelang hun set in de mood en  trokken publiek aan. Rabid Wolves is een band die men niet kan vergelijken met één bepaald genre of andere band, maar die op dat moment wel harten veroverde. De diepe pure passie van hardcore en metal was hier echt ten orde. Uiteindelijk konden we zeker zeggen dat Rabid Wolves een intense groove uit onze harten stal en de passie voor hardcore in de mensen naar boven bracht. Rabid Wolves is mogelijk een band die nog veel populariteit gaat bemachtigen door deze sterke passie voor hardcore punk/metal.

Tijdens de Belgische mannen van Rabid Wolves waren geen moshpits present, althans dat menig publiek het wel wou, maar bij de Amerikaanse mannen van Coldside werd het publiek wakker. Hier en daar schoten de eerste violent dancers naar voren, dat al meteen volgde in kleine pits. Niet altijd even gemakkelijk, zoals we eerder vermelden, maar de sfeer zat er zeker in. Coldside, een band die de passie van hardcore punk op zich neemt en instrumentaal een absoluut en magnifiek gevoel gaf aan het publiek, had de menigte mee en trok veel publiek aan. De rauwe, technische grooves, ritmes en riffs waren duidelijk één van het betere in de hardcore wereld. Daar zij afgewisseld werden door gitaarsolo’s en catchy sing-a-longs, bracht Coldside een zeer sterke hardcore punk set naar voren.

Door werkgerelateerde verplichtingen kan helaas The Old Firm Casuals niet meegenomen worden in deze review, maar over de stoere Amerikaanse mannen van Agnostic Front kan meer dan genoeg gezegd worden. De meestebekende man van de New York hardcore punk scene stond in het Belgische stadje Genk. We hebben het hier natuurlijk over zanger Roger Miret, één van de bekendste mannen in de scene en die je hoogstwaarschijnlijk meteen herkent als je hem ziet voorbijlopen.

Aangezien het schema een beetje was uitgelopen, startte Agnostic Front en begon aan een set, die zijn hoogte- en dieptepunten had. Het publiek was klaar voor Roger en co. want de zaal stond vol met allerlei punkers en rockers, van jong tot oud. Bij de intro stonden de bandleden één voor één op het podium en het was duidelijk; ze hadden er zin in! Je hoorde natuurlijk in je oren ‘feest’, maar uiteindelijk waren de eerste twee songs van Agnostic Front instrumentaal erg sterk, maar de stem van Roger liet zich achterwege. Het was alsof de microfoon niet goed aansloeg of dat zijn stem nog goed opgewarmd moest worden. De eerste twee liedjes waren zijn dieptepunten, maar zanger Roger zou Roger niet zijn als hij zich hier niet kon doorslaan en dat deed hij. Toen de derde song aansloeg werd de set gegarandeerd beter en vooral, het publiek werd wilder. De ene moshpit na de andere; de punk was back to business in de zaal en iedereen sloeg wild om zich heen of zong mee met songs als Dead To Me en My Life My Way. Toen single For My Family zich aansloeg, was het publiek niet meer te stuiten en werd de ludieke Agnostic Front ingehuldigd. De sfeer was top en het publiek dronk en zong mee. Friend Or Foe, Police Violence, Only In America, Old New York, All Is Not Forgotten en de Iron Cross cover Crucified waren maar enkele van hun songs die muzikaal/technisch één voor één hoogtepunten waren in de set van Agnostic Front. Bij Peace, Never Walk Alone en Gotta Go werd natuurlijk de locatie overstelpt met stagedivers en sing-a-longers, zodoende werd ook duidelijk dat de beginnende dieptepunten al lang vergeven waren. En niet alleen naar Roger Miret toe, maar ook de stagedivers, de moshers, de sing-a-longs en de guestvocals van de zanger van Coldside brachten een mooie climax in de set van Agnostic Front. Uiteindelijk werd Roger en co. onthaald als één van de beste hardcore punk bands, en men moet ook eerlijk toegeven, dat na al zijn jaren in deze scene, Agnostic Front dit ook verdient.

Deze affiche was een prachtige afsluiter van een mooie zondagmiddag in deze beginnende herfst. Bedankt aan locatie het Rondpunt in Genk en de organisatie van Heartbreaktunes voor deze verfijnde optredens.