Review August Burns Red @ Zappa

zondag, 18 november, 2018

GigView tekende afgelopen zondag present in een zo goed als uitverkocht Zappa voor August Burns Red. Deze Amerikaanse metalcore band kun je gerust rekenen bij de allergrootsten binnen het genre. Om deze avond helemaal tot een feestje te maken hadden ze bovendien voor twee top supports gezorgd. Wage War en Betraying The Martyrs maakten deel uit van deze geslaagde affiche.

Betraying The Martyrs had de eer om het publiek te ontdooien, buiten was het immers door de gure wind serieus afgekoeld. De band werd in onze contreien bekend door hun aggressieve cover van Let It Go uit de film Frozen. Zo kon de band reeds zijn opwachting maken op Graspop Metal Meeting en tal van andere festivals. Helaas vandaag geen Let It Go op de setlist maar zeker genoeg ander lekkers om de nekspieren te teisteren. Naar die setlist was het vruchteloos zoeken op het podium, vele bands laten die tegenwoordig achterwege. Gelukkig reageerde de band snel op ons Facebook Messenger berichtje en kregen we deze doorgestuurd. Openen deed de band met het titelnummer van hun derde langspeler The Reslilient, de ideale kickoff voor een toch wel memorabele avond. De volgende tracks volgden elkaar in razendsnel tempo want veel tijd had onze opener vanavond niet. Uit 'The Resilient' kregen we vanavond nog Lost For Words, Unregistered en The Great Disillusion. Liberate Me Ex Inferis en Life Is Precious werden dan weer van het debuut, 'Breathe In Life' geplukt. Tot slot bracht de band nog Eternal Machine. De zaal stond geen seconde stil en genoot duidelijk met volle teugen van de strakke, beukende set. Al zal naar alle waarschijnlijkheid één persoon iets minder hebben genoten. Hij kwam al crowdsurfend over de massa maar in de fotopit, ja er was een fotopit in Zappa, stond er geen security om hem op te vangen en viel hij pardoes met zijn gezicht op de harde grond. Gelukkig zonder erg en toonde ook Aaron Matts zijn bezorgdheid voor deze onfortuinlijke fan. De ene security die aanwezig was had z'n les wel geleerd en stond nu stand-by voor de rest van de avond. Gelukkig voor hem viel de crowdsurf activiteit reuze mee.

Volgende band die mocht aantreden was Wage War, een band die de laatste jaren enorm is gestegen qua popularieit mede dankzij hun meest recente album 'Deadweight'. Ook deze band zette vanavond een geweldige set neer, het plezier dat de band heeft op deze tournee straalde af naar het publiek. De setlist bestond vooral uit tracks uit 'Deadweight', enkel Alive meenden we te herkennen van het debuut 'Blueprints'. Never Enough, Gravity, Don't Let Me Fade AwayStitch en het knappe Johnny Cash passeerden de revue en de fans die genoten met volle teugen. Leuke band om te fotograferen en net zoals bij Betraying The Martyrs en straks ook bij August Burns Red geen beperkingen qua nummers om te fotograferen. Geweldig om een hele show door de fotopit te kunnen paraderen, mits respect natuurlijk voor de 'echte' fans op de eerste rijen.

Op naar de headliner van de avond dan. August Burns Red staat garant voor geweldige albums en dito optredens, zoals ze enkele maanden geleden reeds toonden in het voorprogramma van Heaven Shall Burn. Deze keer waren zij de hoofdact en kregen we een lekker uitgebreidde setlist om onze oren. 'The Phantom Anthem' dateert reeds van vorig jaar maar de band is nog steeds aan het touren ter promotie van deze, alweer, ijzersterke plaat. Zanger Jake Luhrs had zich weer voorzien van zijn bijna onafscheidelijke wintermutsje en ook gitarist JB Brubaker zat weer blootvoets in zijn flipflops. Hoe zeggen ze dat weer "Never change a winning team"? En winnen doet de band, al zeker de harten van de talrijk opgedaagde fans die konden genieten van een, pardon my French, retestrakke set. De kickoff kwam er via King Of Sorrow uit je raad het al 'The Phantom Anthem'. Net zoals Invisible Enemy, Frost, Dangerous en Float. Verder was de show een echte best-off die de band ten berde bracht. Fantastische songs uit hun, zeker bij de fanbase, legendarische albums 'Messengers', 'Found In Far Away Places' en natuurlijk 'Constellations'. Maar ook Beauty In Tragedy en Fault Line van 'Rescue And Restore' maakten hun opwachting en dan vergeten we nog bijna Empire van het album 'Levellers'. Zoals jullie kunnen zien, een rijk gevulde set en dan hebben we nog niet alles. Na Empire kwam de band natuurlijk nog terug voor enkele bisnummers. De eerste stond volledig in het teken van drummer Matt Greiner die bijna het dak eraf blies met een fenomenale drumsolo. Constant het publiek oppeppend en zijn keel schor schreeuwend, geweldig toch. De rest van de band, Jake, Jb, Brent en Jordan vervoegden hun drummende makker en zorgden ze voor een episch slot met Float en het magistrale en luidkeels toegejuichte White Washed. We konden weer moe maar zeer voldaan huiswaarts keren dankzij deze ijzersterke bands en een toporganisatie van MCLX.

Met dank aan Frank Van Liempd (Petting Zoo Propaganda), Zappa en Mclx.

Bekijk ook het photo report.