Review Brutus + The Guru Guru @ Vooruit

donderdag, 13 april, 2017

Damn, wat een heerlijk avondje in een zwetende balzaal in de Vooruit, die het uitgelezen decor vormde voor wat hopelijk een trend lijkt te worden. De niet te stuiten opmars van “in your face” post-rock/math-rock Belgische ruwe diamanten. Brutus bracht voor de albumrelease 2 maand geleden al het heerlijke El Ynque mee, deze keer mocht The Guru Guru het podium teisteren. En of Brutus en The Guru Guru een joekel van een statement hebben neergezet!

The Guru Guru zijn op en top Belgisch, en je denkt alleen aan grote namen uit het recente en minder recente alternatieve clubcircuit. Een rondje namedropping iemand? Evil Superstars, Madensuyu, Hickey Underworld, Masters Of Reality, Kapitan Korsakov,…..Tom en co zetten een concert op poten dat beestig goed was. Met kersverse plaat Phew onder de arm speelden ze een concert dat de essentie van “indie-match-psycho-noise” een stevige kwaliteitsinjectie gaf. De sound van de band stuitert vele richtingen uit, verliest steevast haar focus maar komt bedwelmend terug en laat de toeschouwer verbijsterd achter. Compromisloos en breedgelaagd. Maar onverminderd strak en imponerend. Het is een trend. De wereld heeft niet alleen nood aan oorlogskleuren en anderen bazaar. Wat we nu vooral nodig hebben zijn krachtige statements. Phew!Burst!

Brutus is een fenomeen. Stefanie Mannaerts is een fenomeen. In een uitverkochte balzaal ging ze erg ver. De bezwerende introtape maakte plaats voor de oerknal. March en Horde II zetten de gekende toon. Stefanie diende af en toe naar adem te happen tussen de mokerslagen door. Ze gooide zich met ware doodsverachting op de vellen tijdens het furieuze Drive en het geweldige Justice De Julia II was alweer een hoogtepunt. Stefanie prevelde een paar lappen tekst die vooral bewondering voor het uitzinnige publiek uitstraalde. Zelfs de onverstoorbare tandem Mulders – Vanhoegaerden leek onder de indruk van de vibe die dit optreden teweegbracht. Brutus combineert postrock met black metal en prog/math-rock. Het publiek lustte er overduidelijk pap van.

Stond de drum teveel naar voor in de mix of was Stefanie gewoon de furie die danste op het gezicht van de panter waarin ze leek te zijn gereïncarneerd? Feit is dat de gitaar vaak niet luid genoeg klonk en vooral de stem van Stefanie kwam niet duidelijk genoeg naar voor. Een kniesoor die daar over viel want een strak en live alweer imposant Baby Seal en diep in de finale All Along zweepten de temperatuur naar ongekende hoogte. De skyfloaters en de massa lege bekertjes vormden een veelzeggend beeld. Volgend feit is dat Burst dit jaar een te kloppen plaat is, eentje voor de eindejaarslijsten.  En de band? Die neemt horde na horde op haar march to justice!

Setlist:

1. March
  2. Horde II