Review Clutch @ Vaartkapoen

vrijdag, 1 februari, 2013

Soms kan je al op voorhand zeggen dat het publiek zich volledig zal geven bij een optreden. Zo’n gevoel had ik toen werd aangekondigd dat Clutch de Vaartkapoen in Molenbeek ging onveilig maken. De verwachtingen werden zelfs bijna overtroffen.

Eerst was er wel nog het voorprogramma Hark. De groep is nog iets steviger dan Clutch, meer metal gericht. Met zware riffs en zelfs hier en daar wat punk was het een ideale opwarmer om in de sfeer te komen. Hark heeft zeker nog het potentieel om in de Vaartkapoen als headliner te staan in plaats van het voorprogramma te vullen.

Iets na negen uur was het tijd om de uitverkochte zaal te geven voor wat ze kwamen, Clutch. De zanger, nog altijd vergezelt met baard, zag dat het goed was en opende onmiddellijk met 'The mob goes wild'. Een typisch nummer van hen. Soulvolle heavy rock, los van trends en hypes. De eerste mensen die aan het crowdsurfen waren, werden ook al gespot. Om het publiek geen ademruimte te geven, werd '50.000 unstoppable watts' gespeeld. Wat volgde was een wisselwerking tussen het publiek en de zanger, om wie het hardst de tekst kon roepen. De vele fans in de zaal, met opvallend veel t-shirts van Clutch aan, lieten zich volledig gaan. Ondertussen mocht de gitarist zich ook eens uitleven. Bij 'Profits of doom' was het dan de beurt aan de bassist om zich te onderscheiden van de rest met een geweldig bassrif.

De groep, d in juni op Graspop staat, is qua showelement eerder statisch. Het is alsof de bassist en gitarist niet durven bewegen. Dat wordt wel gecompenseerd door de zanger, die wel weet hoe hij een publiek voor zich wint. Dat viel vooral op bij hun liedjes die op het album 'Earth Rocker' staan, dat pas in maart wordt gereleased. Ook al had niemand die nieuwe liedjes al gehoord, toch werden ze spontaan vergezeld van het nodige duw- en trekwerk. Maar Clutch speelde niet alleen maar nieuwe liedjes. De vier mannen kunnen nu al uit een oeuvre van twintig jaar harde soulmuziek putten. Liedjes als 'La Curandera', alsook 'Promoter' werden door omstanders enorm gesmaakt. Een speciale vermelding voor mijn gebuur die zich een gans optreden volledig gaf. Een muzikaal orgasme is soms snel bereikt.

Het anderhalf uur durend optreden ging in sneltempo vooruit, waardoor je opeens beseft dat ze hun reguliere set aan het afsluiten waren met hun bekendste hit, 'Electric Worry' dat luidkeels werd meegezongen door bijna de volledige zaal. En het moet gezegd worden, het is echt een zalige plaat waarbij je na het optreden nog een aantal keer bang bang bang zal herhalen in je hoofd. Clutch kwam natuurlijk terug op het podium voor nog twee bisnummers om de show nu echt wel af te sluiten. Bij het laatste liedje mocht de gitarist van Hark ook nog meehelpen om de zaal nog eenmaal te doen ontploffen.

Clutch heeft menig man in de zaal overtuigd als live band. Hun unieke sound met krachtige hardrock werd meer dan gesmaakt. Voor zij die Graspop onveilig willen maken, heb ik dus alvast een tip om deze mannen ’s namiddags mee te pikken. Je zal het je zeker en vast niet beklagen.