Review Crossfaith @ Muziekcentrum Trix

Datum: 
woensdag, 2 maart, 2016

Op woensdagavond 2 maart 2016 stonden in het Antwerpse Muziekcentrum Trix het Belgische Set Things Right in het voorprogramma van de Britse The One Hundred en het Japanse Crossfaith. Het werd een sterke en waanzinnige avond. 

Door werkverplichtingen kwam Festivalblog later aan op de show dan verwacht, waardoor we enkel de laatste paar nummers van het Belgische Set Things Right nog mee konden nemen. Jammer, maar we weten dat Set Things Right een gegarandeerd succesvol voorprogramma was bij een headliner als Crossfaith.

Het Britse The One Hundred was het tweede voorprogramma van het knotsgekke Crossfaith. The One Hundred, die niet genoemd is naar de serie The 100, mixt electronica met metal, hiphop, rock, dance, rap en core. Een uiterst mooie en daverende ervaring kreeg men in de Club van de Trix. Het was waanzinnig druk. Met de track Kingsmen werden de puntjes op de i geplaatst. Het hele publiek spatte uiteen en de kleinere core pits bleven niet uit. Rap, hiphop en core in een combinatie van heldere en brute screams was één van de sterke kenmerken van deze band. The One Hundred heeft daarnaast zijn invloeden van bands als Linkin Park, Limp Bizkit, Korn, Tool, Deftones en Hacktivist. Dit bracht een mooie combinatie voor een heet optreden in de Muziekcentrum Trix. Sing-a-longs, headbanging en kleine pits met een sterke interactie van de muziek en tekst van de band waren er, een perfecte combinatie voor een pracht van een show. Verder werden deze nummers ook nog bovengehaald: Downfall, Tale Of Two Cities en Breed.

De Japanners van Crossfaith hadden weer hun elektronisch aftelklokje geplaatst. Vijf minuten later dan het tijdschema kwamen één voor één de Japanse gekke bandleden van Crossfaith op het podium. De één had weer een Jack Daniels fles bij zich in plaats van Jägermeister en de gekste gitarist van de planeet had zich weer helemaal volgegooid met zijn bekende zwarte strepen. Het publiek stond heet, de club zat op elkaar en iedereen stond er en schreeuwde de longen uit hun lijf. Crossfaith begon met het intro nummer System X. Meteen werden de dance en electronica vibes getrotseerd. Crossfaith kwam daarna meteen met hun agressief nummer Xeno op de proppen. Alles stond in vuur en vlam, de ene pit werd losgeslagen na de andere en van headbanging en moshing was er continu sprake. Maar daarnaast was het plezier niet weggeslagen door de dance en electronica in de muziek van Crossfaith, integendeel, dat zorgt voor de extra touch die Crossfaith aan het publiek geeft. Het nummer Raise Your Voice trok zich doorheen het publiek en er was geen weg meer terug. Met de tracks Eclipse en Wildfire had Crossfaith toch echt wel zijn hoogtepunten bereikt. De hele vloer daverde van voor tot achter en niet te vergeten side-to-side. Maar zowel Crossfaith als het publiek waren nog niet moe en zodoende kwamen de wilde tracks Photosphere en Countdown To Hell naar voor. Om mee af te sluiten na een kleine pauze, speelden de Japanners van Crossfaith de bekendste tracks Omen (The Prodigy Cover) en Monolith en brachten ze zo een waanzinnig einde aan hun set in het Muziekcentrum Trix.

Categorie: