Review Diesel Junk @ The Finish

zondag, 30 april, 2017

Diesel Junk is een vrij jonge band uit Gent. Ze ontstonden in 2014 en worden door sommige pers omschreven als ''nieuwe stonerrockband waarvan we in de toekomst nog veel zullen horen''. Het stoner gevoel is inderdaad niet veraf, echter Diesel Junk in een hokje plaatsen is deze jongens tekort doen. Op hun vi.be pagina lezen we het volgende: Vette distortion, brullende bas en een stem die de stevige sound verteerbaar maakt. Het stonergevoel is nooit veraf, maar het nieuwe rockgeluid staat op zich. Tijdens het evenement '6 jaar ELPEE' bewees Diesel Junk ons al uit het goede hout gesneden te zijn, ze stonden voor een beperkt publiek te spelen met de energie als een band die een overvol Sportpaleis aan het dansen probeert te krijgen om maar te zeggen. In zaal The Finish gaf de band op zondag 30 april een exclusieve show.

The Finish was heel goed vol gelopen voor dit exclusief concert. Bij het binnen komen kreeg je een downloadcode, voor de drie songs Black Siren, Choke You en Rock Bottom. Van die laatste song werd bovendien een gloednieuwe videoclip voorgesteld later die avond. Bovendien was er de mogelijkheid om een vinylplaat te winnen, met die prachtige hoesfoto van Diesel Junk. De heren speelden duidelijk een thuismatch, want elk van de aanwezigen had er zin in. De verwachtingen waren dus heel hoog gespannen, of ze die hebben ingelost? Daarover meer verder in dit verslag.

Devoo Beatbox mocht de avond openen. We citeren even de biografie op de Facebook pagina van deze bijzondere artiest: Kjen Descheemaecker treedt al 9 jaar op als Devoo Beatbox. Als beatboxer nam hij deel aan verschillende beatbo​xwedstrijden waar hij telkens hoog scoorde. In 2015 won hij de Pitbox Beatboxbattle en in 2016 werd hij de beste Vlaamse Beatboxer.  Sinds 2014 treed hij ook op als stand-up comedian. Door de unieke mengelmoes van comedy en beatbox viel hij al snel op in het wereldje. Zijn werk werd in 2016 bekroond met een plaats op de halve finale van de Radio 2 Humorklas. Met ervaring in Vlaanderen en Nederland is Devoo de perfecte comedy-act voor jouw evenement.

Nu, tijdens zijn optreden bleek al dat Kjen inderdaad een begenadigde artiest is, die puur door gebruik te maken van enkel zijn stem het kon doen lijken alsof een gehele band op het podium stond. Maar Devoo Beatbox doet veel meer dan dat, de man beschikt over een hoge dosis charisma om zelfs een rock getint publiek gezapige versies van bijvoorbeeld Frans Bauer gewoon te doen meezingen. Bovendien vertelt Kjen daar telkens opnieuw heel leuke verhalen bij, of hij haalt muziekstijlen als dubstep en klassieke muziek gewoon door elkaar.  Kjen verstaat vooral de kunst om een publiek te entertainen en uit zijn hand te doen eten, van begin tot einde. Dat hij daar geheel op zijn eentje op het podium staat, zonder een band of andere zangers naast hem, het doet dit aantreden zelfs tot een ongekende hoogte opstijgen. Kortom, Devoo Beatbox ontpopte zich zonder meer tot de perfecte opwarmer van deze avond. Door het brengen van een gevarieerde, gedurfde set waarbij humor tot kunst wordt verheven.

Daarna legde Diesel Junk vanaf de eerste noot de lat heel hoog. Opvallend daarbij is dat Ruben Van Bockstael niet alleen heel goed bij stem is, maar ook geen moment ongemoeid laat om het publiek te entertainen. Bovendien waren we onder de indruk van de hoogstaande riffs die Matthias Clarysse (gitaar), Thomas Goorman (bass) uit hun instrumenten toveren. Gerugsteund door knallende drumsalvo's van Ben Mussely (drums) kregen we een gedreven en energieke set voorgeschoteld, die vanaf begin tot einde aan de ribben bleef kleven. Op het evenement 6 jaar ELPEE in Deinze was ons enige kritieke punt het gemis van de nodige spontaniteit, rekening houdende dat ze stonden te spelen voor amper tien man hadden we daar enigszins begrip voor.

In zaal The Finish zagen we plots een heel andere band op het podium. Niet alleen Ruben spreidde een hoge dosis spontaniteit naar voor, waardoor iedereen overslag ging, ook de overige bandleden deed er alles aan om de aanwezigen een knallende avond te bezorgen. Bovendien zat er veel variatie binnen de set. Naast snoeiharde tot enorm aanstekelijke stonerrock inbreng was er ook plaats voor een ingetogen moment. Met een statement dat rock zeker nog niet dood is, werd een pakkende Still Alive ingezet, waarbij Ruben zijn stem breekbaar en broos klonk. Het zorgde voor een waar kippenvelmoment, waardoor de zaal plots muisstil werd. Om maar te zeggen, Diesel junk heeft duidelijk veel meer in zijn mars dan enkel puur rock en stoner te brengen, ze kunnen ook harten breken. Dat bewezen ze hier uitvoerig.  De nieuwste song Rock Bottom en heel energieke tot krachtige songs als Gone Waste tot het prachtige Desert Haze  - een song met hitpotentieel als je het ons vraagt -  klinken op plaat al als kanonskogels die je hersenpan dreigen in te slaan. Op het podium van The Finish werden echter grenzen verlegd.

Diesel Junk blijkt, op basis van dit aantreden in The Finish, zich te ontpoppen tot een onontgonnen parel binnen het stonerrock gebeuren. Meer nog, hen in dat hokje duwen is de band tekort doen. Naast de enorme dosis energie die de muzikanten uit hun instrumenten toveren. Is er die heel charismatische frontman, die bovendien bewees met zijn stem veel uiteenlopende toonaarden aan te kunnen. Maar vooral blijkt hij eveneens een klasse entertainer en begenadigd gitarist te zijn. Kortom Diesel Junk leggen de lat enorm hoog, en moeten niet onderdoen voor de 'grote acts' binnen het genre. In The Finish ging het dak er alvast compleet af, en bleef iedereen verweesd achter, wat ons doet uitzien naar een gouden toekomst. Als ze aantreden in uw gemeente of geboortedorp, ga ze massaal zien. Want deze band heeft potentieel om heel ver te geraken in het typische stoner rock wereldje, tot ver daarbuiten.