Review Iron Maiden @ Sportpaleis

zaterdag, 22 april, 2017

Iron Maiden keerde triomfantelijk terug naar België. Niet op Graspop Metal Meeting zoals vorig jaar, maar voor het eerst in zo’n 14 jaar een zaalshow in België. Nog opmerkelijker het feit dat het maar liefst 36 jaar geleden is dat de Britse heavy metalband nog in Antwerpen speelde, voorheen werd het meest Vorst Nationaal uitgekozen om op te treden, met de Brabanthal in Leuven en de Brielpoort in Deinze eerder als uitzonderingen. We waren er dan ook net als zovelen als de kippen bij om hier aanwezig te zijn.

Dit fenomeen wordt niet snel vergeten. Het begon al met de massa mensen dat het Sportpaleis mocht ontvangen uren voor het optreden. De P+R parkings en de trams zaten overvol en het Sportpaleis-gebied puilde uit van het aanwezige volk dat ook nog met de auto naar daar kwam. Het is steeds indrukwekkend als een concert in het Sportpaleis in een mum van tijd volledig uitverkoopt.

Iron Maiden nam Shinedown mee om voor hen te openen op deze The Book Of Souls World Tour 2017. Deze Amerikaanse rockband gaat al zo’n 15 jaar mee en verdient het dan ook om de wereld met deze groten der heavy metal rond te reizen. Helaas zoals dat zo vaak voor een support band van zo’n grote vis is, gaf het publiek hen niet de aandacht die ze verdienden. In een groot Sportpaleis dat nog volop aan het opvullen was klonk de klank vrij schel en hol, maar wie verder dan dat luisterde, ontdekte een band in topvorm. De heren liepen en sprongen van links naar rechts op het podium en probeerden er een spektakel van te maken. Hits als Enemies, Cut The Chord en Sound of Madness galmden doorheen het Sportpaleis en her en der werd er geheadbangd en metalvuisten in de lucht gehouden, maar te weinig om de lof te geven die de band verdient. Geef hen eens een headlinershow in een kleinere zaal en ambiance verzekert.

Tijdens de pauze was het schuiven aan de toiletten en aan de drankstanden waar het bier vlot over de toog ging, tot Iron Maiden iets voor 21:00 het startschot gaf door middel van de Doctor Doctor intro (origineel van UFO, fyi). Sir Bruce Dickinson kwam het podium op en hij plaatste zich achter een kokende ketel waar rook en damp uitkwam. Oh ja, het showaspect zat uitermate goed op deze The Book Of Souls tournee, helemaal in het thema van dit laatste album. If Eternity Should Fail werd ingezet, een eerste nummer van dat album en velen zouden nog volgen zoals onmiddellijk hierna het best gekende Speed of Light. Een allereerste “Scream for me Antwerp” bleef niet lang op zich wachten, geschreeuw en geklap was dan ook de reactie van een volgeladen Sportpaleis, een publiek dat zich alvast uitstekend leek te vermaken, maar nog op gang moest komen. Je merkt dat de old-school fans wat rustiger zijn bij nieuwe nummers en dat wannabee’s die een ticket scoorden maar eigenlijk enkel de grote hits kennen hier met hun mond vol tanden zitten te staren.

Tijd voor de boel wat aan te zwengelen: Wrathchild werd gespeeld en kon op meer enthousiasme rekenen. Bruce sprak hierna eindelijk het publiek voor de eerste maal uitvoerig toe. Zo vertelde hij dat alle leden van de band samen al meer dan 300 jaar zijn en gaf aan dat Iron Maiden nog steeds zonder autocue speelt, zo gaf hij meteen een steek naar artiesten die dat wel doen. Ze doen dat dan ook al jarenlang (en nog steeds) heel goed. Hij verwees ook naar de verschillende nationaliteiten die aanwezig waren en gaf zijn afkeur voor de Brexit en alle terreuraanslagen. Hij riep op tot solidariteit.

Van inboeten aan activiteit is ook nog steeds geen sprake, zanger, bassist en gitaristen liepen in het rond en sprongen over monitoren heen en weer, proficiat als jij dat op hun leeftijd ook nog allemaal kan! Door al dat rondspringen miste Bruce wel af en toe de toon of de start van een strofe. Nuja, het was dan ook hun eerste optreden van deze tournee, het Sportpaleis kreeg de primeur! De eerste publieksfavoriet en klassieker die de aanwezigen uit hun dak deed gaan was Children of the Damned.

Hierna viel het optreden een beetje stiller met nieuwe songs van The Book of Souls. Hoewel grote fans gewoon meezongen keek de grote meerderheid eerder toe. Enkel het machtige The Trooper tussenin zorgde voor de noodzakelijk ontploffing, waarbij Bruce keurig in het thema was uitgedost met Britse vlag zwaaiend naar het publiek toe, we weten ondertussen wel hoe dat gaat. Ludiek was hoe hij gitarist Janick Gers met die vlag verblindde zodat die alles maar zonder zicht moest spelen. Geen probleem zo bleek.

Iron Maiden is de band bij uitstek wat betreft gitaarsolo’s. Met drie vaste gitaristen kan je ook niet anders verwachten. Stuk voor stuk zijn het gitaarvirtuozen die op het juiste moment aan bod komen en hun kunnen demonstreren. Ook het nieuwe album staat bol van indrukwekkend gitaarpartijen. Bij titeltrack The Book of Souls kregen we eindelijk mascotte Eddie op het podium te zien, uitgedost als Maya en duellerend met de band. Zo liepen de gitaristen onder zijn benen door terwijl Eddie ze probeerde te raken met een bijl en kreeg hij slaag van de gitaren. Hij besloot dan maar achter Bruce aan te gaan, die het hart uit Eddie trok en dit in het publiek gooide, tot groot jolijt van de schare fans die rond die positie stonden. Eddie droop af en Fear of the Dark werd gespeeld. Dat was het moment dat het hele Sportpaleis leek mee te zingen. Iron Maiden werd hierna gespeeld met op de achtergrond een reuzenpop van Eddie die omhoog kwam en toen verliet de band het podium.

De bisronde werd ingezet met het al even populaire en bekende The Number of The Beast met een duivelse Eddie-pop achteraan het podium en opnieuw zong iedereen uit volle borst mee. Blood Brothers zorgde voor dat grote vriendschapsgevoel tussen de fans en met Wasted Years werd afgesloten. Tevreden gezichten zowat overal? Toch niet, commentaren zoals “ik mis dit nummer” of “het is al beter geweest” waren her en der te horen. Maar een nieuw album heeft promotie en aandacht nodig waarbij onze conclusie is dat Iron Maiden opnieuw het Sportpaleis deed opleven.

De volledige setlist:

• If Eternity Should Fail
  • Speed of Light