Review Joanna Newsom @ AB

dinsdag, 13 maart, 2012

Het is een beetje een trend de laatste jaren. Een zangeres met een zeemzoete stem die met behulp van gitaar of piano een publiek volledig en geheel in bekoring probeert te brengen. Voorbeelden genoeg, zoals daar zijn Anna Calvi, Agnes Obel en onze eigen Selah Sue. Ook Joanna Newsom behoort wat dat betreft tot deze categorie, alleen maakt zij naast piano vooral gebruik van de harp en dat maakt haar net 'iets meer uniek' om het zo te zeggen. Ze trad op deze dinsdag avond op in een heel goed vol gelopen AB te Brussel.

In 2007 op het Domino Festival bracht ze ons met die zachte fluwelen stem en die schattige uitstraling het publiek naar hogere sferen. Ook deze keer was dat het geval. Helemaal alleen betrad ze het podium gekleed in een heel mooi lang kleed en met een stralende glimlach deed het wat denken aan een engel die uit de hemel was neer gedaald. Haar fluwelen stem is haar grootste wapen en vooral die momenten achter haar geliefde harp waren hemels te noemen.

Het dient echter gezegd te worden, Joanna kan ook een mooi potje piano spelen en net dat combineren van de beide instrumenten zorgde ervoor dat je je geen moment verveelde. Een muisstille AB genoot zichtbaar van dit magische uur. Zelfs toen de snaar van haar harp afbrak bleef ze gewoon rustig verder spelen met die stralende glimlach. Hoogtepunten genoeg. Het wondermooie "Monkey & Bear" of het heel diep gaande "Sawdust & Diamonds" (eerste bisnummer) zorgden voor kippenvel momenten.

Hiervoor kregen we nog "Cosmia" en "Sadie". Dit zijn twee heel intense mooie nummers. Ze reageerde heel laconiek op het feit dat de snaar van haar harp was afgebroken, ze bleef er heel optimistisch bij en dat siert Joanna Newsom. Ze slaagt erin zonder problemen je hart sneller te laten slaan, net als die keer in 2007. Afgesloten werd met een kers op de taart in de vorm van 'Clam, Crab, Crockle, Crowie' toch één van haar mooiste nummers zonder afbreuk te doen aan de rest van de magistraal mooie setlist. Dit was wederom weer een mooie magische avond dat ons nog lang zal bij blijven.